WE WISH TO COMMUNICATE WITH YOU

+46 8-599 090 20 /  info@avantime.se

Facebook-annonsering

Facebook är världens i särklass största sociala nätverk med miljotals aktiva användare världen över. I Sverige har Facebook runt 5 miljoner aktiva användare. De flesta av de aktiva användarna loggar in varje dag och totalt spenderas många miljarder timmar per månad på Facebook. Avantime hjälper din organisation att få fram ert budskap och sälja era produkter/tjänster på Facebook.

Hur fungerar Facebook-annonsering?

Med Facebooks annonssystem kan du marknadsföra ditt företag samt dina produkter och tjänster och det finns en mängd olika varianter av annonsformat. Det vanligaste formatet har tidigare varit det innehållande en liten bild (110×80 pixlar), rubrik (25 tecken) samt beskrivande brödtext (135 tecken). Detta annonsformat visas i högerkolumnen inne i Facebooks webbgränssnitt, t.ex. inne i profilsidor och på fansidor.

Men med tiden har Facebook utvecklats, och det har även möjligheterna för Facebook-annonsering. På Facebook finns nu även så kallade ”sponsored stories” och ”promoted posts”.

Sponsored stories

Sponsored stories på Facebook är meddelanden som sprids mellan vänner om någon av dem från början gillade, delade eller var aktiv på din sida, eventsida eller app. Annonsören har då möjlighet att öka exponeringen av denna händelse så att det finns en bättre chans att andra ser engagemanget på sin sida eller app.

Promoted Posts

Promoted Posts på Facebook gör det möjligt att öka räckvidden för sina inlägg och på så sätt nå sina följares vänner. Kort sagt får du fler människor att se dina inlägg. Detta gäller såväl statusuppdateringar som foton, frågor, erbjudanden och filmer.

Fem steg du bör ta innan du skapar din kampanj

Det finns fem viktiga byggstenar vid skapandet av en annons på Facebook:

  • Identifiera dina mål med kampanjen
  • Definiera vad du vill annonsera
  • Definiera vem du vill nå med din annons
  • Bestäm hur länge du vill annonsera
  • Bestäm din budget

Avantime hjälper dig självklart vid framtagande av bild, copy, målbild, budget och även att integrera din Facebook-annonsering i din mediamix/marknadsplan för att få full effekt av den totala investeringen.

Vilka målgruppsparametrar erbjuder Facebook?

Det finns en mängd parametrar du kan använda dig av för att rikta din annons till en så relevant målgrupp för din organisation som möjligt.

  • Stad/ort
  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Civilstatus
  • Utbildning och arbete

Avantime hjälper dig att ”översätta” din målgrupp ur till exempel befintlig målgruppsanalys/marknadsundersökning till Facebooks målgruppsparametrar så att din annons endast exponeras för en så relevant publik som möjligt. Avantimes erfarna marknadsföringskonsulter hjälper inte bara till med uppsättningen av kampanjer utan även löpande optimering och administration av pågående annonskampanjer, taggning av annonser och efterföljande analys och konverteringsoptimering via webbanalys.

Vill du veta mer?

Tycker du att Facebook-annonsering låter intressant? Kontakta gärna oss via kontaktsidan eller ring Erik Nettelbrandt, 08-599 090 21, och berätta hur vi kan hjälpa just dig.