WE WISH TO COMMUNICATE WITH YOU

+46 8-599 090 20 /  info@avantime.se

Google AdWords

Google AdWords är Googles annonssystem där ni kan marknadsföra ert företag och era produkter och tjänster. Annonserna kan vara textannonser eller bildannonser och visas ovanför eller till höger om det vanliga sökresultatet på Google.

Hur fungerar Google AdWords?

Ni skapar er annons (om det är en textannons matar du in rubrik, två rader text, en textlänk och själva destinationsadressen) och väljer ut dina sökord.

Sökorden bör vara relaterade till er verksamhet, era produkter/tjänster, det vill säga till det ni ska marknadsföra. När någon söker på något av de ord som ni angett att ni vill att er annons ska synas på så visas annonsen för besökaren.

Annonsen dyker alltså upp i samma sekund som en användare söker efter något, och ni får en unik möjlighet att framföra ert budskap när det betyder som mest. Om användaren attraheras av innehållet i er annons är chansen god att denne klickar på annonsen, och ni har då fått en besökare som är intresserad av er verksamhet till en sida som tilltalar just det intresset. Man betalar dessutom bara när någon klickar på annonsen, och det är detta som kallas PPC (Pay-Per-Click).

Vad kostar det per klick (CPC, Cost-Per-Click)?

I de allra flesta fall är man inte ensam om att vilja annonsera för ett visst ord eller fras. Google har därför bestämt att en budgivning får bestämma vilka annonser som ska synas och på vilken plats. Det som avgör hur väl en annons presterar i dessa budgivningar är hur mycket man är villig att betala, men även hur relevant Google bedömer annonsen att vara.

Det är alltså en ständigt pågående budgivning för vilka annonser som ska synas högst upp på de olika sökfraserna och därmed varierar priserna kraftigt beroende på konkurrens och hur bra din annons är.

Budgivningen startar på cirka 50 öre per klick. Du kan styra din budget både genom att ställa in max kostnad per klick (per sökord om du vill) och en daglig budget som inte får överstigas.

Med Google AdWords kan du välja geografiskt område för vilka du vill att de sponsrade länkarna ska visas för

Google AdWords gör det möjligt att nå användare världen över, men du kan även nischa målgruppen geografiskt. På detta sätt undviker man onödiga visningar och klick som inte ger någon konvertering. I Google AdWords kan man välja stad, region eller ett anpassat område som du själv ringar in.

Detta kan till exempel vara bra om du gör reklam för “utkörning av pizza” och du har en pizzabutik i Stockholm. Om man inte gör en sådan avgränsning så blir det många onödiga klick om annonsen dyker upp när någon i Göteborg söker på samma fras.

Kontakta Avantime

Det är mycket att tänka på när man sätter upp kampanjer i Google AdWords. Allt från sökord, annonscopy, optimerade landningssidor, budget och löpande optimering behöver hänga ihop, och detta kan vi på Avantime. För att kunna hjälpa vår kund på bästa sätt så är alla på Avantime Marketing individuellt Google AdWords-certifierade och vi har flera års erfarenhet av PPC-annonsering.

Om du är intresserad av Google AdWords, kontakta oss via kontaktsidan eller ring direkt till Erik Nettelbrandt 08-599 090 21.