WE WISH TO COMMUNICATE WITH YOU

+46 8-599 090 20 /  info@avantime.se

LinkedIn-annonsering

LinkedIn logoLinkeIn är ett socialt medium som profilerat sig mot akademiker och det växer snabbt.  Nätverket har över 200 miljoner högutbildade användare, varav över 1 miljon av dessa i Sverige, som håller sig uppdaterade inom vad som händer i deras bransch eller med deras intressen. Från början var tanken att erbjuda en samlad plats för användare att lägga upp sina CV”n online och mycket kretsar ännu kring arbete och rekrytering. Det som lockar många användare är möjligheten att knyta och hålla kontakten med vänner och nya bekanta, samtidigt som man håller koll på nya jobb och utvecklingen inom sin bransch.

Unik användarbas

Den uppenbara fördelen med LinkedIn-annonsering är naturligtvis användarbasen. Få andra nätverk har samlat så många högutbildade på ett och samma ställe, vilket gör LinkedIn till ett väldigt attraktivt nätverk för de kampanjer med just den målgruppen. Men detta innebär å andra sidan naturligtvis även att LinkedIn-annonsering inte blir aktuellt för alla, beroende på vilken målgrupp och vilka mål man har med sin annonsering.

Nå en nischad målgrupp

Förutom den inbyggda avgränsningen i användarbasen så erbjuder LinkedIn-annonsering dessutom ytterligare möjligheter för målgruppsanpassning, vilket gör att man kan skräddarsy annonseringen. Detta är möjligt genom att användarna vid registrering, och i efterhand, anger uppgifter om sig själva. All denna information är sedan tillgänglig för en annonsör att segmentera efter.

  • Företag
  • Yrke
  • Skola
  • Färdigheter
  • Grupp
  • Kön
  • Ålder

Du vet vad annonseringen kostar på LinkedIn

På LinkedIn betalar man per klick eller per 1 000 visningar av en annons och precis som för all annan PPC-annonsering ger det dig maximal kontroll över budget och utfall. I traditionell media får man betala en på förhand bestämd klumpsumma för att nå en målgrupp som kan vara av en viss storlek och kan ha ett visst intresse. Med LinkedIn-annonsering kan ni rikta ert budskap till exakt den målgruppen ni vill åt och ni vet exakt hur många som sett en annons och klickat på den. Det är dessutom enkelt att sätta en dagsbudget och en maxgräns för hur mycket man är villig att betala för ett klick eller för 1 000 visningar.

När Avantime arbetar med kampanjer via LinkedIn säkerställer våra webbanalyskonsulter (som med marknadsföring via alla digitala kanaler) att alla annonser ”taggas” och därmed kan mätas, optimeras och följas upp. Med rätt tracking kan vi se vad användarna gör när de landat på er site och få en exakt siffra på hur många konverteringar annonseringen faktiskt ger. Det blir då enkelt att se hur mycket man kan betala för ett klick för att annonseringen ska bli lönsam.

Vill ni veta mer?

Är du intresserad av LinkedIn-annonsering eller bara skulle vilja veta lite mer om hur det fungerar? Då får du mer än gärna kontakta oss via formuläret nedan,  eller genom att ringa Erik Nettelbrandt på 08-599 090 21.