WE WISH TO COMMUNICATE WITH YOU

+46 8-599 090 20 /  info@avantime.se

Utbildning i webbanalys och webbstatistiksystem

Webbanalys har det senaste åren växt mer och mer och tillväxttakten ser inte ut att minska. Idag är det en viktig och för många självklar del att kunna planera och se hur försäljning, konvertering och trafik fungerar på webbplatsen. Om ni inte vet vad som är bra respektive dåligt med webbplatsens olika delar och ert arbete med att driva trafik (internetmarknadsföring), är det svårt att utveckla sin webbplats och sin digitala marknadsmix.

Försäljning och marknadsföring över internet har exploderat och det gäller att ligga steget före sina konkurrenter i den marknadskanal som ses som en av de största och viktigaste i dagsläget. Därför erbjuder Avantime, förutom våra webbråd som kan ses som en form av utbildningsaktivitet, även utbildningar i webbanalys och olika webbstatistiksystem som Google Analytics och Adobe SiteCatalyst. För Google Analytics har vi både öppna kurser och anpassade kurser. Läs mer på googleanalyticsutbildning.se.

Utbildningen i webbanalys anpassas efter era behov (se vanliga kursmoment nedan) och vi tycker det är viktigt att ni får kunskap som ni kan använda i ert arbete med webbanalys.

Exempel på innehåll i webbanalyskursen:

  • Termer inom webbanalys och webbstatistik och innebörden av dessa (unika besökare, besök, sidvisningar, referrer, cookies etc.)
  • Vad är och hur man använder segmentering
  • Vilka frågor som webbanalys kan ge svar på
  • Vad säger siffrorna egentligen? Lär dig tolka statistiken
  • Identifiera nyckeltal och hur man mäter dessa
  • Sätta upp mål och mäta måluppfyllelse löpande
  • Hur en konverteringsprocess ser ut
  • Samband mellan rapporter och konverteringsprocess
  • Flödesanalyser och scenarioanalyser
  • Hur du analyserar och använder dig av datan/statistiken som programmen samlar in åt dig
  • Olika sätt att arbeta med webbanalysprocessen
  • Olika sätt att sprida statistik i organisationen
  • Vilka rapportvarianter lämpar sig för olika målgrupper
  • Hur sätter man upp översiktsrapporter/instrumentpaneler och hur använder man dessa effektivt?
  • Vad är händelsespårning och hur mäter man händelser på webbplatsen?
  • Integrationer med andra system (t.ex. Google AdWords, Google Webmaster Tools, Google AdSense etc.)
  • Mätning och optimering av digitala kampanjer
  • Hur ni använder statistiken för sökmotoroptimering
  • Integration med webbpubliceringsverktyg (EPiServer, SharePoint, SiteVision, WordPress, Drupal etc.)
  • Hur man skapar och arbetar med anpassade rapporter
  • Anpassad mätning (custom variables, events, evars, props (heter lite olika saker i olika statistikverktyg))
  • Hur man sätter upp och arbetar med varningar/alerts
Vi vill hjälpa er att komma igång! Hör av er så bestämmer vi ett lämpligt upplägg för er organisation!

Fördelar med anpassad utbildning i webbanalys

  • Utbildningen sker i ert verktyg och med er data – mer relevant!
  • Utbildningen kopplas till era mål och nyckeltal (och har ni inga hjälper vi er att ta fram detta)
  • Utbildningen är billigare än att skicka flera personer på schemalagda kurser
  • Utbildningen kan hållas i era lokaler (minskar behov av resor och därmed kostnader)
  • Utbildningen kan hållas när ni önskar (man behöver inte anpassa sig efter någon annans schema)

Frågor och kontakt

Hör av dig till Avantimes webbanalysexpert Erik Nettelbrandt på 08-599 090 21 eller erik.nettelbrandt@avantime.se för mer detaljer.