Matomo

Migrera data från Google Analytics till Matomo

Vi på Avantime ser en ständigt ökad efterfrågan på att byta ut befintliga, ofta amerikanska, analysverktyg (till exempel Google Analytics) till andra webbstatistiksystem (till exempel Matomo Analytics) där man har andra alternativa sätt att hantera det som identifierats som personuppgifter.

Mycket av detta beror på Integritetsskyddsmyndighetens (tidigare Datainspektionen) granskning av ett antal svenska företag och organisationer. Även Sveriges Radio har gjort analyser av myndigheters arbete med att efterfölja de för många svårbegripliga reglerna.

Granskningarna har satt fart på många företag och organisationer som ser över möjligheterna att byta till ett annat webbstatistiksystem. Många tror att man måste byta system, men det måste man inte. Man kan sluta skicka personuppgifter till Google Analytics och fortsätta använda det som tidigare (kontakta Avantime om du vill veta hur).

Alla som byter från ett webbstatistiksystem till ett annat funderar i termer av hur man ska se på statistik före och efter bytet. Matomo Analytics har löst detta på ett bra sätt och erbjuder möjligheten att importera in Google Analytics statistik in till Matomo Analytics.

Planera innan ni börjar migrera statistik till Matomo Analytics

När du börjar importera data från Google Analytics in till Matomo så skapas en ny webbplats automatiskt för din Google Analytics data i Matomo. Importen kan alltså inte sammanfogas med en existerande webbplats i Matomo. Om ni redan har satt upp Matomo på er webb och börjat samla in data så kan datan du importerar från Google Analytics alltså inte slås ihop med den existerande datan.

Börja med att gå till din Matomo-adress och installera Matomo pluginet Google Analytics Importer.

Se också till att du har senaste versionen av Matomo och pluginet Google Analytics Importer. Sedan behöver du verifiera att du äger Google kontot genom ett API. Det är även lite pyssel med OAuth Client konfigureringar innan du kan migrera över din Google Analytics data till Matomo.

Här finns en guide från Matomo hur du gör steg för steg
-> Import Google Analytics data User Guide (Matomo)

När exporten är färdig och du har verifierat att rapportering av data fungerar korrekt så kan du ta bort Google Analytics- scriptet. Då kommer Google sluta fånga upp data av dina besökare och laddningstiden av sidan kan förbättras.

Är det värt besväret att importera statistik in till Matomo Analytics?

Det korta och generella svaret är oftast: Nej, det är det inte.

För det första är det här en fråga om äpplen och päron. Två olika system mäter på olika sätt. Datamodellerna är lika, men inte samma, så det du ser inne i Matomo Analytics är inte samma du ser i dina ”vanliga” Matomo Analytics rapporter.

Det är dessutom sällan som man behöver titta bakåt i tiden. Man gör det ibland, men inte speciellt ofta.

Och vad gäller Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och deras granskning så är det dina åtgärder för att lösa personuppgiftsfrågan som de är intresserade av. Som ”personuppgiftsägare” så är det ju till och med emot lagen att radera datan i Google Analytics. Du måste ju kunna lämna ut personuppgifterna även i efterhand (en viss tid i alla fall). Så om ni planerar att följa lagen så har ni kvar ert Google Analytics konto och då kan ni förstås även titta i den tidigare insamlade datan och jämföra där med det man samlar in via Matomo Analytics.

Behöver du konsulthjälp med kunskap inom Matomo?

Om du behöver hjälp med migrering av statistik från Google Analytics till Matomo Analytics eller har andra frågor så finns våra konsulter på Avantime tillgängliga att hjälpa till.

En vanlig frågeställning är också att man i stort är nöjd med Google Analytics och gärna vill fortsätta använda systemet. Frågan många ställer sig: Kan vi fortsätta använda Google Analytics? Svaret är att det går, du behöver sluta skicka det som kallas personuppgifter (IP-nummer) till Googles insamlingsservrar.

Vi på Avantime har lång erfarenhet av olika analysverktyg och finns alltid till hands när det gäller frågor angående Matomo Analytics. Tveka inte att kontakta oss!  Ring Avantimes webbanalysexpert på 0734-03 11 21 eller maila erik.nettelbrandt@avantime.se.

Vill du utbilda dig inom Matomo?

Vi berättar gärna mer!

Nathalie Sarenfält

Performance Marketing Specialist & Web Analyst

nathalie.sarenfalt@avantime.se