Skip links

Dåliga länkar sänker din sajt – har du råd med det?

Del 1 av 2

Länkar är en viktig del av din internetmarknadsföring och de är själva fundamentet på webben.
Innan 2012 var det vanligt att sökmotorbolagen skapade massiva länkar till sajter med ankartexter till de sökord/sökfraser man ville synas på. 

När Google uppdaterar sina filter (vilket görs löpande) så kan man som webbplatsägare råka illa ut och det är viktigt att se upp för lågkvalitetslänkar som är skadliga och får din sajt att droppa i Googles sökresultat. Det är relativt vanligt att lägga över hela eller delar sin strategi på något SEO-bolag eller att man köpt någon form av SEO-tjänst (ibland med ”garanterad” plats i sökresultatlistan). Om du använder eller har använt ett SEO-bolag där länkar varit en del av uppdraget behöver du kontrollera att de gett dig bra länkar. Om du jobbar i en konkurrensutsatt bransch (det vill säga att det är hård konkurrens att ta bra placeringar i Googles sökresultatlistor) så måste du även kontrollera så att dina konkurrenter inte skickar mindre bra länkar mot din sajt. En sund länkstrategi tar bort ”spammiga” länkar (se exempel nedan) så att du undviker tappa dina positioner i Googles sökresultat.

Se video med Googles ”sökguru” Matt Cutts om länkar:

Exempel på dåliga länkar som är farliga/giftiga

  • Länkar från sajter som har virus
  • Länkar från spel och högrisk branscher
  • Länkar från sajter som inte rankar på Google
  • Länkar från gästbloggar där syftet är seo
  • Länkar från spamnätverk och dåliga länkkataloger
  • Onaturligt många länkar som kommer in vid en tidpunkt
  • Spamkommentarer
  • Onaturliga ankartexter

Forsättning del 2 Vad innebär länkbevakning och länkaudits