Skip links

Digital kommunikation i bruset, hur gör man för att höras?

Idag vill man inte ens boka tid hos frisören om de inte har en hemsida, än mindre söka jobb på ett företag som inte framställs bra på nätet. Varför? Jo för att vi förväntar oss att hitta allt där och det ska dessutom vara lätt att hitta. Som företag kan det vara svårt att få grepp om vad man ska skriva om, vad som är viktigast och vart det hör hemma.

Alla kan synas och höras på internet men hur hörs man mest och bäst i bruset? I detta inlägg berättar vi hur vi tänker kring vår kommunikation i de digitala kanaler som vi är mest aktiva i.

Mål med marknadsföringen

Vi vill använda nätet för att sprida vårt varumärke, rekrytera och för att stärka våra marknadspositioner. Det går tyvärr inte att rikta sig till alla målgrupper, i alla kanaler, med samma budskap, utan att riskera att det blir mellanmjölk av allt. Därför väljer vi fokus för de olika arenorna, även om vi stundtals låter dess innehåll spilla över på varandra.

Facebook

På Facebook försöker vi vara lite personligare och låter teamet bakom loggan lysa igenom. Har man kul tillsammans på jobbet så jobbar man bättre, ja vi tror verkligen på det. Är du på väg till en intervju hos oss ska du kunna surfa in på vår Facebooksida för att se vad vi tillexempel har för intressen eller dresscode. Det ska kännas som att du redan träffat oss när du kliver in på kontoret för första gången.

Vi delar även med oss av sådant som kan vara intressant för våra följare, tillexempel våra blogginlägg om digitala trender och hur man kan optimera sin webb-tv satsning eller länkar till händelser vi vill lyfta.

Digital Kommunikation i Bruset Facebook

Externwebb

På avantime.se har vi vårt seriösa ansikte utåt. Här marknadsför vi oss mot framtida kunder och hyllar våra nuvarande som vi älskar att jobba med. Vi gillar att berätta om lanserade externwebbar, intranät och nya kampanjer. Här finns också case om kunder som vi arbetar med, tillexempel Electrolux, DNB och Socialdemokraterna.

Bloggen

Avantime bloggen
Vi har valt att använda vår blogg för att ge de som jobbar hos oss en röst utåt. Vi tror på att lyfta fram våra duktiga medarbetare som kan allt inom sina områden. I bloggen försöker vi främst att informera och inspirera våra läsare. Vilka länkar klickar dina besökare på? Vilka är 2013 års digitala trender? Varför ska man ha en webbplats för alla enheter? Dyk in på bloggen för att ta reda på vad som är aktuellt just nu.

Pressrum på avantime.se

Pressrum Avantime

Vi har valt att ta ett samlat grepp kring vår digitala närvaro och har därför skapat en nyhetssida på avantime.se där vi fångar in alla digitala nyheter och uppdateringar. Här kan ni bland annat läsa om de senaste pressmeddelandena, våra Facebook- och Twitteruppdateringar samt kolla på bilder från vår Flickr. Här har vi också en flik med kommande events och frukostseminarier som man kan boka in sig på.

Mynewsdesk

MyNewsDesk
Mynewsdesk är den kanal vi använder i vår kommunikation mot journalister och andra intressenter. Här lägger vi upp pressmeddelanden och information vi tror kan vara av intresse för målgrupperna. En av våra mest lästa nyheter är ett pressmeddelande om att socialdemokraterna.se blev 2012 års bästa organisationssajt.

Twitter

Twitter Avantime

Twitter är en kanal vi håller på att etablera oss i. Här försöker vi dela med oss av nyheter, information och trender som rör allt från digital marknadsföring till kommande seminarier och trender. Fördelen med Twitter är att informationen sprider sig snabbt men det gör samtidigt att vi måste vara lika snabba på att bemöta frågor och kritik.

Andra kanaler som vi är aktiva i men som vi valt att inte nämna och ta upp i detta inlägg är LinkedIn och Flickr.

Lisa Lantto, projektledare på Avantime.