Skip links

Digitala företagstrender 2013

2012 är till historien och vi riktar strålkastarna mot ett nytt, och förhoppningsvis, spännande år. Vi har slagit våra kloka ihop och försökt sia om 2013 års digitala företagstrender. Vad kommer slå igenom och vad kommer få större fokus?

En webbplats för alla enheter

Det är knappast en nyhet, men det går inte att komma ifrån att internetanvändandet på mobila plattformar fortfarande är en trend. Allt fler kunder och intressenter interagerar med och bildar en uppfattning om företag och dess produkter via en Smartphone eller surfplatta, och kraven på användbarhet ökar. Generellt sett kan man säga att det idag finns tre sätt att möta det nya behovet:

  • Mobilvänlig webbplats – Innebär egentligen bara att en webbplats går att ladda även på mobila enheter. Layout och proportioner är desamma så knappar och bilder blir därför små, och det blir svårt att navigera. Man går ofta även miste om viss funktionalitet.
  • Mobiloptimerad webbplats– Dessa webbplatser är byggda och anpassade specifikt för mobila enheter. Siten känner av ifall du surfar via en dator eller en mobiltelefon/surfplatta och laddar rätt sida till rätt enhet. Detta innebär ofta större och touch screen-vänliga knappar och navigering.
  • Responsiv webbdesign – Webbplatser som är responsiva har sidor som anpassar layouten efter vilken skärmupplösning användaren har, och man slipper bygga olika versioner av en webbplats för olika upplösningar. Detta gör att man slipper zooma in och ut, scrolla och panorera, vilket förbättrar användarbarheten och intrycket av din webbplats oavsett vilken enhet man surfar på.

En mobiloptimerad webbplats är idag i det närmaste obligatoriskt och responsiv webbdesign är förstås det ultimata, och framförallt viktigt för företag som sysslar med e-handel. Vill du se hur responsiv design funkar kan du besöka Avantime på mobilen eller testa att öka och minska storleken på din dators webbläsare.

E-handeln fortsätter att öka

Trots en kylig ekonomi så blomstrar e-handeln som aldrig förr. Hela 72 procent av Sveriges befolkning har någon gång handlat över nätet och enligt branschkännare kommer e-handeln fortsätta öka med 10-15 procent per år. Hindren för att handla online blir allt färre och mindre och konsumenterna gör inte längre lika stor skillnad mellan e-handel och fysisk handel.

Mobila enheter som smartphones och surfplattor driver upp försäljningen och 35 procent av svenskarna har någon gång handlat via ett mobilt internet. Den ökande försäljningen av mobila enheter kommer bidra till att vi under 2013 får se allt fler mobilanpassade e-handelssajter.

Fler inser vikten av SEO

Konkurrensen på nätet ökar ständigt, och det räcker inte att bara ha en hemsida utan du måste se till att potentiella kunder och intressenter hittar till den. Att hamna högt upp i resultaten för relevanta sökningar i exempelvis Google blir därför allt viktigare, och det åstadkommer man genom sökmotoroptimering. Många har förstås redan koll på det här, men det är nyheter för förvånansvärt många.

Som konsulter har vi under senare tid märkt av att intresset ökar och allt fler inser vikten av att jobba med SEO. Arbetet med att identifiera vilka sökfraser som viktiga för ett företag och dess verksamhet och optimera sidor och innehåll efter dessa kommer att bli allt vanligare under 2013.

Vill du veta mer? SEOmoz är ledande inom SEO, och deras blogg är en riktigt bra källa till information med allt som har med sökmotoroptimering att göra. Har du inte läst deras grymma SEO-guide så gör det nu!

Beslut grundas på statistik och inte känsla

De allra flesta webbplatser har någon form av statistikverktyg implementerat, men är det något våra erfarenheter visar så är det att många använder dessa sporadiskt, på sin höjd. 2013 är året statistik och webbanalysen får sitt breda genombrott.

Att inte samla in statistik och kontinuerligt analysera denna visar att man inte har några klart definierade och uttalade mål att uppnå. En webbplats och digitala kampanjer är en investering och att arbeta med dem utan att veta hur väl de egentligen presterar är ett säkert sätt att se till att de aldrig når sin fulla potential. Att då och då kolla hur många besökare din webbplats har räcker helt enkelt inte. Ansvariga för en webbplats ska veta var man vill komma, statistik krävs för att veta var man befinner sig idag och kontinuerlig analys följt av optimering ser till att man kommer dit.

Digital marknadsföring

Konkurrensen på nätet ökar och allt fler inser värdet av digital marknadsföring och alla dess fördelar, vare sig det gäller annonsering i sökmotorer, sociala medier eller affiliate-nätverk. Aldrig förr har det varit så lätt att utvärdera investeringar i marknadsföring och det är enkelt att svart på vitt se hur många kronor en konvertering (såsom en försäljning eller en lead) har kostat dig och jämföra det med hur mycket inkomster den genererat.

Digital marknadsföring erbjuder på olika sätt även unika möjligheter att rikta kommunikationen till en nischad målgrupp och du kan även nå de som aktivt söker efter tjänster eller produkter som dina, när de letar. Till skillnad från många andra medier vet du dessutom exakt vad det är du betalar för. Om du vill driva trafik till webbplatsen eller konvertera kan du välja att betala för konkreta klick på dina länkar eller per konvertering. Om man är mer intresserad av att sprida ett budskap till så många som möjligt kan du även välja att betala per 1000 visningar.

Antalet annonsörer kommer öka och det kommer även budgetarna. Investeringar i digital marknadsföring kommer att slå nya rekord under 2013.

Content marketing- innehåll som marknadsföring

Content marketing är egentligen ganska självförklarande, det är marketing genom content eller kort och gott innehållsmarknadsföring på svenska. Tanken är här alltså att innehållet i sig ska fungera som marknadsföring och attrahera och engagera existerande och potentiella kunder. Content marketing innebär att du inte prackar på någon säljbudskap, produkter eller tjänster. Istället bör man presentera innehåll som användare finner relevant och intressant och som de kan ha nytta av. Genom att konsekvent förse användare med sådant innehåll etablerar du dig som kunnig och trovärdig, och användare kommer i längden att belöna dig med sin lojalitet och sina affärer.

Detta kommer även att föra med sig positiva synergieffekter, exempelvis i form av att det ställer krav på de ansvariga att alltid vara välinformerade och kunniga samt att intressant innehåll kommer att länkas och delas till gagn för såväl varumärke som rankning i sökmotorer.

Detta tankesätt är inte begränsat till, men bör omfatta, den digitala arenan och kommer att bli en av de stora digitala trenderna 2013.

Nils Hellquist, Online Marketing Associate
Jenny Andersson, PR och Marknadskoordinator