Nyheter & Tankar

Award-winning mobile digital workplace

20 November 2018 -

We are proud to be part of the Merck Group Intranet-team 🙏. Yesterday we were awarded at WeConnect as “Best Collaboration Enterprise Infrastructure”. We are happy to see that we can share our experience, and deliver performance together with the global communications team at Merck. Everyday is a step towards our common vision.

Thank you Stefanie Babka, Stefan Dedler, Michaela Herdick, Frank Sielaff at Merck and our awesome customer team at Avantime.

DNB – a Digital Marketing Success Story

04 July 2017 -

En av vĂ„ra Ă€ldsta – och alltid lika högpresterande – kunder, DNB Eiendom, Norges största fastighetsmĂ€klarkedja, har av Facebook utnĂ€mnts till ‘Success Story’ (fallstudie) avseende digital marknadsföring, stort grattis! “Genom DNB Eiendoms nĂ€rvaro och digitala marknadsföring pĂ„ Facebook knyter vi bostadsförsĂ€ljningen nĂ€rmare bĂ„de sĂ€ljare och köpare. DNB Eiendom uppnĂ„r maximal exponering i ett sammanhang dĂ€r kunderna sjĂ€lva vĂ€ljer att ta en aktiv kontakt och detta lĂ€gger grunden för 16% fler kunder pĂ„ visning”, kommenterar Fredrik Sveijer, Fagleder, DNB. LĂ€s mer hĂ€r.

Tidigare i Är levererade Avantime appen Visning till DNB Eiendom. Appen Visning har AR-funktionalitet (förstÀrkt verklighet, tÀnk Pokemon GO) och ger bostadsspekulanterna möjlighet att bland annat följa solens cykel runt bostaden över dygnet, kolla in intressepunkter som kollektivtrafik och skolor, samt rÀkna pÄ finansiering.

Waldemarsudde Årets museum 2017

25 April 2017 -

Delad glĂ€dje Ă€r dubbel glĂ€dje! Vi blir fantastiskt stolta varje gĂ„ng nĂ„gon av vĂ„ra grymma, högpresterande kunder vinner pris! Idag tilldelades Prins Eugens Waldemarsudde utmĂ€rkelsen Årets museum 2017, stort grattis! Prins Eugens Waldemarsudde Ă€r ett av Sveriges vackraste museum och vi rekommenderar varmt ett besök dit under vĂ„ren! Foto via waldemarsudde.

F8 2017 – Facebook bygger plattform för augmented reality

19 April 2017 -

Just nu pĂ„gĂ„r Facebooks Ă„rliga konferens F8, dĂ€r ny funktionalitet och framtidsvisioner presenteras för utvecklare, investerare och media. En av de tyngsta nyheterna Ă€r att Facebook bygger en plattform för augmeted reality (AR), förstĂ€rkt verklighet a’la PokĂ©mon Go. Kameran i Facebooks appar kompletteras med AR-filter och vĂ€rldens alla utvecklare kan nu börja skapa 3D-upplevelser och virtuella effekter.

AR-Plattformen utvecklas för spel senare i Ă„r och inom en nĂ€ra framtid ser Facebook att AR kommer att vara konstant nĂ€rvarande i vĂ„r vardag via kontaktlinser eller glasögon. Kanske blir det Facebook som genomför idĂ©n med Google Glass; ett konstant tillgĂ€ngligt lager av information att addera pĂ„ verkligheten – pĂ„ gott och ont – ett nytt fönster att se livet genom.

NÀr det kommer till Virtual Reality slÀppte Facebook i gÄr appen Facebook Spaces (beta).  I Spaces Àr det möjligt att via sitt Oculus Rift virtuellt hÀnga med vÀnner och sjÀlvklart Àr det upp till var och en att vÀlja om man nÀrvarar i egen hög person eller via en tecknad avatar.

I Messenger integreras nu spel och musik, vilket ger vÀrldens alla utvecklare nya möjligheter till spÀnnande innovationer. Spotify har integrerats i Messenger och Apple Music stÄr nÀst pÄ tur.

Botarna i Messenger utvecklas snabbt och levererar nu personaliserade nyheter, shoppingförslag, film, musik, restauranguppslag samt besitter förmÄgan att hantera mobila betalningar.

Facebooks

Facebook i ny attack pÄ Snapchat

31 March 2017 -

Facebook fortsĂ€tter sin skamlösa kopiering av Snapchat. Under det sista halvĂ„ret har sĂ„vĂ€l Facebook-Ă€gda Instagram, Whatsapp och Messenger integrerat nĂ„gon variant av Snapchats ”Stories”. Vid denna veckas slut sÄ kommer 1,68 miljarder (!) aktiva Facebook-anvĂ€ndare att ha tillgĂ„ng till ”Facebook Stories” samt till Facebooks nya kamera. Den nya kameran Ă€r tillgĂ€nglig direkt nĂ€r Facebook öppnas och i nyhetsfeeden kan man nu swipa höger för direkt Ă„tkomst till kamera. Den nya kameran innehĂ„ller filter och ”style effects” och de nya animerade effekterna kan Ă€ven appliceras  i realtid och i video.

För att skapa buzz kring nyherna har Facebook bjudit in kĂ€nda, creddiga konstnĂ€rer som t ex Douglas Coupland för att designa unika ”gĂ€stfilter” och Ă€ven lierat sig med filmskapare för att skapa masker för nya filmer som Alien, Power Rangers och Smurfarna.

Under veckan kommer Àven en ny meddelandetjÀnst i Facebook, kallad Direct. NÀr ett meddelande eller foto skickas via Direct kan mottagaren se det en gÄng, svara och sedan försvinner meddelandet nÀr dialogen Àr över.

Snap, bolaget bakom Snapchat föll nĂ€rmare 5 procent i tisdags efter att Facebook presenterat uppdateringen, som anses vara en av de största uppdateringarna i Facebooks historia. ÅterstĂ„r att se om denna superkloning av Snapchat kan locka tillbaka de yngre anvĂ€ndarna till Facebook? Det finns en hel del som talar för det.