Skip links

Facebook i ny attack på Snapchat

Facebook fortsätter sin skamlösa kopiering av Snapchat. Under det sista halvåret har såväl Facebook-ägda Instagram, Whatsapp och Messenger integrerat någon variant av Snapchats ”Stories”. Vid denna veckas slut så kommer 1,68 miljarder (!) aktiva Facebook-användare att ha tillgång till ”Facebook Stories” samt till Facebooks nya kamera. Den nya kameran är tillgänglig direkt när Facebook öppnas och i nyhetsfeeden kan man nu swipa höger för direkt åtkomst till kamera. Den nya kameran innehåller filter och ”style effects” och de nya animerade effekterna kan även appliceras  i realtid och i video.

För att skapa buzz kring nyherna har Facebook bjudit in kända, creddiga konstnärer som t ex Douglas Coupland för att designa unika ”gästfilter” och även lierat sig med filmskapare för att skapa masker för nya filmer som Alien, Power Rangers och Smurfarna.

Under veckan kommer även en ny meddelandetjänst i Facebook, kallad Direct. När ett meddelande eller foto skickas via Direct kan mottagaren se det en gång, svara och sedan försvinner meddelandet när dialogen är över.

Snap, bolaget bakom Snapchat föll närmare 5 procent i tisdags efter att Facebook presenterat uppdateringen, som anses vara en av de största uppdateringarna i Facebooks historia. Återstår att se om denna superkloning av Snapchat kan locka tillbaka de yngre användarna till Facebook? Det finns en hel del som talar för det.

Bild via Facebooks pressrum

Inlägget finns också på: Engelska