Skip links

Vad innebär Facebooks nya design?

Nyligen presenterade Facebook nya förändringar i nyhetsflödet och det har redan börjat rullas ut för användare över världen. När vi i Sverige får det vet man ju aldrig riktigt, men alla ni early adopters kan ställa er i kö för att få det så tidigt som möjligt på facebook.com/newsfeed.

Vad är det då Facebook gör? Ur ett användarperspektiv kan man säga att de städar upp och skapar en gemensam linje för hur tjänsten ska fungera på olika enheter. Vilket är väldigt bra och i mina ögon efterlängtat.

Men vad är det de gör mer i detalj? Nu har jag själv inte fått tillgång till den nya designen och kan bara läsa vad andra hittat men det verkar bli ett större fokus på att vi ska stanna kvar på startsidan. Inga fler “läs mer”-länkar och mer fokus på större bilder. Vi kan ju gissa att integrationen mot Instagram genom detta kommer bli än mer tydlig. Ett problem som vi kan få av att bilderna får större plats är att man fortfarande delar bilder med dålig kvalitet.

Känslan av att Facebook går mot ett enda flöde som Twitter, Instragram eller Google+ känns bra och kan tänkas vara ett led i att anpassa för mobilanvändarna. För nu får vi en inladdning istället för flera när man som idag måste klicka sig iväg för att få hela storyn.

 

filtrering

De olika flödena

Du kommer i Nyhetsflödet kunna välja vad du är ute efter att se. Vill du bara se foton eller vill du se vad dina kompisar lyssnat på? Facebook kommer tillhandahålla många olika filtreringar från början men jag tror att vi kommer kunna sätta våra egna utifrån användargrupper vilket gör att funktionen att sortera dina vänner blir mycket mer attraktiv. Här känns det som att de inspirerats av Google+ i en väldigt positiv bemärkelse.

 

meny

Och en helt ny meny!

Den nya menyn gör att Facebook går från att kännas som en webbsida till att kännas som en applikation. Detta är ett steg helt i rätt riktining för att skapa en symbios och enhetlig känsla över alla enheter.

Om man ska se detta på ett större plan tror jag att det kommer påverka hur vi designar webbar under 2014. Facebook som är en av världens största siter är också en av de sidor som påverkar vårt användande mest.

När Facebook nu går över till att få en fullfjädrad applikationsdesign så kommer det att underlätta för oss andra att följa efter. De vanliga användarna på Facebook kommer att vänja sig vid nya menystrukturer och nya sätt att konsumera information. Men vi kommer ha en liten övergångsperiod, alla kommer vi väl ihåg vad vi tyckte om timeline från början.

Vi på Avantime vill väldigt gärna höra vad just du tycker om Facebooks nya design? Lämna din åsikt i kommentarsfältet!

Bilderna är tagna från facebook.com/newsfeed, där kan du också läsa mer om förändringarna.