Skip links

Marknadsförda inlägg på Facebook

Skapa målgrupper

På Facebook kan man skapa upp annonser för att nå ut till sin befintliga målgrupp eller föra att hitta en ny sådan. Dessa annonser kan potentiellt riktas med hjälp av vad användarna har fyllt i för information om sig själva- kön, ålder, civilstatus, intressen o.s.v. Annonsören fyller i var man vill att den som klickar på annonsen ska komma (en hemsida, etc.), vilka den ska visas för, hur stor budget man har och hur mycket man är villig att betala per klick eller tusen visningar. Det går även att skapa upp annonser för att få fler följare på sin Facebook-sida.

Sponsored Stories

Sponsored Stories innebär att om en av dina vänner interagerar med en sida så kommer det att lyftas fram och du kommer att se det i mitt nyhetsflöde eller till höger på sidan. Företagen bakom dessa sidor har då betalat för att få synas på detta sätt ifall någon av deras följare:

  • Gillar en sida
  • Gillar eller kommenterar ett inlägg på en sida
  • Svarar om deltagande på en sidas evenemang
  • Röstar i en sidas fråga
  • Checkar in någonstans
  • Använder en applikation eller spelar ett spel
  • Gillar eller delar en webbplats

Marknadsförda inlägg

Som ett komplement till att skapa upp annonser i Facebook Business Manager så kan du även välja att marknadsföra dina organiska inlägg. Kort sagt får du fler människor att se dina inlägg genom att betala en peng. Detta gäller såväl statusuppdateringar som foton, frågor, erbjudanden och filmer och man kan även välja att marknadsför gamla inlägg.

De kommer synas precis som ett vanligt inlägg med undantag för att det står “Sponsored”. Det här kan vara bra om man skriver ett inlägg som man vill ska få extra stor spridning, om det exempelvis hamnar om ett viktigt meddelande/ämne som man vill nå ut med. Dock rekommenderar vi alltid att även göra Facebook ads i Facebook Business Manager då du kan styra annonserna mer och få en mer träffsäker målgrupp där.

Hur marknadsför man inlägg?

Att marknadsföra ett inlägg är väldigt enkelt, och man behöver inte använda sig av Facebook Business Manager. När du skapar ett inlägg har du istället möjlighet att klicka på ”Boost” direkt i delningsverktyget.

Sedan anger man en livstidsbudget, d.v.s. hur mycket man är villig att spendera totalt. Facebook fördelar sedan summan automatiskt. Du ser direkt den förväntade räckvidden för den angivna summan, och självklart innebär en högre budget en större räckvidd. Ni. kan även ställa in vad ni har för mål med att marknadsföra ert inlägg och sedan vad ni vill ha för CTA (call to action).

Sedan anger man en livstidsbudget, d.v.s. hur mycket man är villig att spendera totalt. Facebook fördelar sedan summan automatiskt. Du ser direkt den förväntade räckvidden för den angivna summan, och självklart innebär en högre budget en större räckvidd. Ni. kan även ställa in vad ni har för mål med att marknadsföra ert inlägg och sedan vad ni vill ha för CTA (call to action).

Vill du veta mer om Team Performance?

KONTAKTA OSS

Erik Nettelbrandt

HEAD OF PERFORMANCE

erik.nettelbrandt@avantime.se

Philip Åkerbäck

DIGITAL MARKETER

philip.akerback@avantime.se