Skip links

Youtube-annonsering

youtube logo
800 miljoner unika besök och 400 miljarder timmar varje månad vittnar om YouTubes popularitet, och siten är världens tredje största. Med tiden har plattformen blivit en vardaglig källa för information för allt fler användare. YouTube-annonsering erbjuder företag och organisationer en samlad marknadsplats med miljontals människor världen över,  men även unika möjligheter att nå användare som är intresserade i just er verksamhet.

Med YouTube-annonsering kan ni välja mellan flera olika annonsformat och målgrupper för att sprida ert budskap. Det finns möjlighet att dela in målgruppen för varje enskild annons efter plats, demografi, vilka ämnen de är intresserade av och vilka fraser de söker efter. Detta gör att du kan välja allt mellan att ha en väldigt bred och generell målgrupp till en väldigt specifik och nischad, naturligtvis beroende på målet med kampanjen.

Att man kan välja att annonsen ska synas när en användare ser på en video inom ett visst ämne eller när när den söker efter en specifik fras innebär att ni har möjlighet att visa ert budskap precis i samma sekund som användaren letar efter det.

Dessutom kan man välja att visa samma videoannonser på andra siter i Googles innehållsnätverk, med samma möjligheter till målgruppsanpassning. Du kan då även peka ut enskilda siter utanför YouTube som du vill att din video ska finnas tillgänglig på.

Koppling till Google Ads

Att sätta upp annonsering på YouTube har förenklats under den senaste tiden och det är nu möjligt att skapa och optimera kampanjer i Google Ads gränssnitt. Förutom att användbarheten därmed förbättrats så innebär det även att man samlar alla marknadsföringsaktiviteter på Googles olika nätverk på ett och samma ställe. Precis som sökmotormarknadsföringen/allt annat i Google AdWords är det enkelt att sätta och få en överblick över budget, hur mycket man är villig att betala för en visning och den genomsnittliga kostnaden. På så sätt kan man redan på förhand se till att annonseringen aldrig blir en olönsam investering.

Marknadsföring via video

Genom att optimera själva videofilmerna kan man även plocka viktiga ”placeringar” och synlighet i sökmotorernas sökresultat. Kopplingen video och sökmotoroptimering är ett naturligt inslag i all videoproduktion och videomarknadsföring som levereras från Avantime.

Kontakt YouTube

Vill du också ta nästa steg med marknadsföring via YouTube, kontakta Erik Nettelbrandt, erik.nettelbrandt@avantime.se, 08-599 090 21.