Utbildningen lämpar sig för kommunikatörer och andra yrkesroller som är nybörjare i sociala medier. Kursen ger en bred grundläggande introduktion till de största sociala kanalerna (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, kanalernas målgrupper, insikter i sociala mediers logik, tonalitet, legala aspekter samt en mängd handfasta tips. Agendan innehåller också trendspaning och inspiration som syftar till att optimera din sociala kommunikationen.
Vi eftersträvar workshop-känsla med övningar och demonstrationer, därav är antalet platser begränsat. Kurserna hålls i Avantimes lokaler i centrala Stockholm. Vid specifika behov arrangerar vi gärna anpassade kurser, välkommen med din förfrågan!
AGENDA
Introduktion
-Genomgång av det digitala & sociala landskapet
-Introduktion till Facebook, Twitter, Instagram & LinkedIn
-Om algoritmer
Mäta & följa upp sociala medier
-Hur hänger de sociala medierna ihop med övrig kommunikation?
-Hur mäter jag effekten av mina inlägg?
Kampanjer och annonsering i sociala medier
-Introduktion till Facebook Business Manager
-Hur fungerar Facebookspixeln?
-Skillnader i uppföljning via Facebook Analytics och Google Analytics?
-Introduktion till annonsering i Google AdWords
Grundläggande marknadsjuridik
-Viktigt att tänka på angående rättigheter och legala aspekter
-GDPR ersätter PUL, vad innebär det?
Att skriva för sociala medier
-Sociala mediers logik
-Tonalitet i sociala medier
-Checklista för inlägg
Bild & video.
-Skapa kostnadseffektivt innehåll med hjälp av mobilen
-Genomgång av sajter för kvalitativa, royalty-fria bilder