Nyheter & Tankar

Mobilanpassning blir allt viktigare – Får fördelar i Googles ranking

31 mars 2015 -

Från att ha varit något som siteägare för bara något år sedan ansåg vara väldigt avancerat och lite skrämmande, är idag mobilanpassade siter något som många tar för givet. Särskilt dina besökare.

Via aktivt arbete med webbanalys ser vi att andelen besök via mobila enheter har stigit under de senaste åren. Idag arbetar vi på Avantime med många siter som har mer än 50% mobil trafik. Användarnyttan i att kunna visa ett innehåll anpassat efter en enhets dimensioner har därför blivit en självklarhet för många. Att se till att besökaren kan utföra det siten är till för – när som helst, var som helst och på vilken enhet som helst- är centralt och direkt avgörande för många verksamheter.

Fullt responsiva webbar har därför gått från något vi som digital fullservicebyrå tidigare har propagerat för hos nya och befintliga kunder (med blandat intresse), till något som vi blir ombedda att implementera.

Nyttan ur ett användarperspektiv och verksamhetsperspektiv är alltså tydlig. Nyligen annonserade dessutom Google kommande ändringar i sina sökalgoritmer, vilket kommer vara ytterligare ett starkt incitament för alla de som ännu inte anpassat sina siter för mobila enheter.

Mobilanpassade siter rankar bättre i Google

För sökmotorn har Google alltid haft relevans som ledord. Allt från vad man betalar för ett klick på en annons till hur väl man rankar för en viss sökfras bestäms genom hur pass relevant Google anser att annonsen eller sidan är för en specifik sökfras, användare, plats eller tidpunkt.

Att kunna servera användaren det mest relevanta innehållet är ju det som gjort Google så dominerande inom sök. Ett ganska självklart led i detta är därför att undvika att ge användare på mobila enheter sökresultat till sidor som är svåra att läsa på deras skärmar. Det blir helt enkelt inte relevant.

Den 21 april kommer därför två förändringar genomföras för att hjälpa Googles användare att upptäcka mer mobilvänligt innehåll. Den ena förändringen ska se till att sökresultaten blir mer mobilvänliga och den andra förändringen ska ge mer relevant innehåll från indexerade mobilapplikationer i sökresultaten.

Detta innebär att Google ändrar sina algoritmer som bestämmer hur innehåll rankas, och mobilanpassning blir alltsåmobilvanlig en rankingfaktor i de mobila sökresultaten. Förändringen kommer att påverka alla mobila sökningar på alla olika språk och kommer att ha stor inverkan på sökresultaten.

Google har uttalat sig om att fastän ändringarna i algoritmen endast påverkar mobilsök så kommer de ändå att ha större påverkan på resultaten än de så kallade Panda och Penguin uppdateringarna som tidigare varit de största ändringarna.

Det är värt att notera att Google nu på förhand går ut och offentligt tillkännager att en ändring kommer ske och exakt vilka faktorer som kommer påverka rankingen, något som inte tidigare skett. Man vill alltså ge webbplatsägare en chans att förbereda sig, vilket vittnar om omfattningen av denna justering.

Att det varit något ”på gång” har varit känt under en längre tid. Redan i slutet av november 2014 började Google märka sidor i sökresultatet med ”Mobilvänlig sida”.

Men vad anser då Google vara mobilvänligt? För att få märkningen måste sidan uppfylla följande kriterier:

  • Undvika programvara såsom Flash som vanligtvis inte stöds i mobila enheter.
  • Använda text som är fullt läsbar utan att man behöver zooma.
  • Innehållet anpassas till skärmen så att användaren inte behöver scrolla horisontellt eller zooma.
  • Placera länkar tillräckligt långt isär så att man enkelt kan klicka på rätt länk.

Är man osäker ifall sin site är mobilanpassad eller inte kan man göra Googles ”Mobilvänlighetstest”.

Responsivt istället för mobilanpassat

Det finns lite olika tekniska lösningar för att se till att innehållet alltid presenteras efter användarens förutsättningar. Det är till exempel inte ovanligt att siter har en mobilversion (se exempelvis mobil.sj.se) och en desktopversion (www.sj.se), där användarna alltså egentligen serveras olika siter utifrån vilken enhet man surfar från. Vi på Avantime menar dock att det finns bättre alternativ och det vi förespråkar kallas för responsiv webbdesign. 

Att en site är responsiv innebär att den är flexibel för olika skärmar. Innehållet i sig skiljer sig inte åt, utan det presenteras bara olika utifrån vilken storlek webbläsarens fönster har. Detta har flera fördelar, bland annat:

  • Enklare hantering. Man har bara en site att redigera, uppdatera och förvalta, istället för två.
  • För alla skärmar. Istället för att titta på vilken specifik enhet besökaren använder för att bestämma innehåll och layout, så vet du att användaren alltid kommer få bästa möjliga upplevelse oavsett enhet, skärm eller upplösning.
  • Bättre sökmotoroptimering. Eftersom samma sida alltid har samma URL på en responsiv webb riskerar du inte att sprida länkkraft mellan flera URLer för vad som egentligen är samma sida.
Proffice

Proffice har ett responsivt gränssnitt, framtaget av Avantime.

Vill du veta mer om responsiv design är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Avantime.

Är du beredd?

Denna uppdatering kommer alltså inte gå obemärkt förbi. Oberoende av bransch och industri är det runt 95% av all sökmotortrafik som kommer från Google för våra kunder. Alla webbansvariga behöver nu därför fråga sig om deras site är mobilanpassad. Om svaret är nej bör man även fråga sig om den verkligen har råd att inte vara det?


Kommentera