Avantime hjälper SMÅA att ta fram en rikstäckande reklamkampanj och en ny sidstruktur på webben
Avantime tar fram en rikstäckande reklamkampanj och ny webbstruktur för Småföretagarnas a-kassa.
Under mars och april går a-kassan SMÅA ut med en ny stor rikstäckande kampanj där de uppmanar Sveriges företagare att “trygga sin inkomst i en osäker tid”. Pandemins efterdyningar, höga energi- och drivmedelspriser samt växande inflation skapar en osäkerhet som kan påverka svenska företagare på olika sätt. Med kampanjen vill SMÅA belysa att medlemskap i a-kassan är den absolut billigaste försäkringen en företagare kan ha. Inför kampanjen gjordes även en större uppdatering av sid- och menystrukturen på webben, så att nya och befintliga medlemmar enklare ska kunna navigera runt och hitta rätt bland innehållet.
Syns i en bred digital mediamix
Kampanjen går i en bred mediamix med digitalt fokus. Förutom alla de stora digitala plattformarna som Google, Youtube, Facebook och LinkedIn syns SMÅAs budskap även på digitala utomhusskärmar i gallerior, på flygplatser, centralstationer, i ICAs kassalinje och digitala ytor längst vägarna runtom i landet. Kampanjen går även på Aftonbladet, Omni, Blocket och TV.nu samt hörs i online-radio och podcasts.
-När vi äntligen ser ut att ha kommit över det värsta i pandemin dras världen återigen in i en osäker tid. Jag tror att många företagare i Sverige kommer drabbas av detta. Att vara medlem i SMÅA är en väldigt billig försäkring som kan rädda hela deras privatekonomi, så denna kampanj känns mer relevant och viktigare än någonsin säger, Jonas Touqan Creative Director på Avantime
Ny webbstruktur gör navigationen enklare
En mindre omdesign av bland annat startsida och undersidor gjordes redan 2020, men sidan fick då lanseras med den gamla sidstrukturen då fokus hamnade på annat på grund av det höga trycket med tusentals nya medlemmar som strömmande in under pandemin. Istället gjordes det kundtjänstförbättringar med bland annat implementation av en ny chatbot för att lätta på trycket. 2021 inleddes dock en förstudie som skulle ligga till grund för en större omarbetning av hela sidstrukturen.
Under början av 2022 började sidan även ta fart visuellt och jobbades fram i tight samarbete med kunden genom kontinuerliga sprintmöten. Nu, en knapp månad efter lansering av det nya grensystemet har sidan redan fått en högre konverteringsgrad på alla plan.
-Arbetet med SMÅAs hemsida har varit ett jättekul projekt. Det har varit givande att få vara med i hela processen från analysen av informationsbehov som ledde till en ny struktur, till ny design av sidorna, utveckling av nya mallar till CMS och till slut se en helt färdig webb fullt av innehåll, säger Clas Börtemark Head of Operations och projektledare på Avantime
Länk till hemsidan hittar du HÄR.
Arbetsgrupp
Jonas Touqan, Creative Director
Rikard Lindberg, Art Director
Erik Nettelbrandt, Analytics specialist
Philip Åkerbäck, Digital Marketing Specialist
Clas Börtemark, Project Manager
Pernilla Mårtensson, UX-designer
Brett Simpson, Developer