Skip links

Optimera din webb-tv satsning

Video är ett mycket kraftfullt kommunikationsverktyg som, om man nyttjar det på rätt sätt, kan skapa ett otroligt engagemang. Se bara på filmer som exempelvis TNTs  ”A dramatic surprise  on a quiet square” med i skrivandets stund cirka 42 miljoner views och 1800 kommentarer på Youtube. Så hur gör man för att öka/maxa sin filmsatsning? Här kommer några tips på hur du kan gå tillväga:

Innehåll

Kanske en självklarhet för de flesta men många företag glömmer av att kvalitetssäkra innehållet i sina produktioner. Ingen vill kolla på en halvtaskig film med dålig kvalité om det inte är något oerhört intressant som precis hänt och man inte har tillgång till annat material. Tänk noga igenom vilka dina målgrupper är, vad du vill förmedla och hur du vill att era målgrupper ska känna när de sett/ser filmen.

Nära snitt

Att försäljningen av smartphones och surfplattor skjutit i höjden och fortsätter öka i rasande takt innebär att webbfilmer måste anpassas för små format för att inte förlora tittare. Tänk på att använda ett nära snitt när du filmar så att bilden inte blir alltför avlägsen på mindre skärmar. Jobba med höga jämna ljudnivåer för att få ett tydligt ljud så att tittaren inte missar något viktigt i det du vill förmedla.

Håll det kort

Tänk på att hålla filmen kort och saklig. Den genomsnittliga tiden en användare spenderar på en Youtubefilm ligger på runt 1 minut och 30 sekunder. Därför är det viktigt att snabbt komma till sak så att den som tittar inte stänger ner och missar hela poängen. Berätta en grej, ta bort det som är diffust och var inte rädd för att ”kill your darlings.”

Researcha för inspiration

Kolla vad andra har gjort och hämta inspiration. Vad har de lyckats med och vad har varit mindre bra?

Metadata

Title och description är viktigt även för filmer. Se till att de är informativa och säljande då detta är en av dina bästa möjligheter att locka en användare till att klicka på just din video. Använd gärna ord och fraser som du tror att målgruppen för videon skulle använda när de söker. Utnyttja även videositernas möjligheter att tagga videon med värdefulla sökord för att öka chanserna för att synas i exempelvis en YouTube-sökning.

Video Sitemaps

De allra flesta sökmotorerna rekommenderar att man skickar in en sitemap för inbäddade filmer, precis som man gör för bilder och sidor, även om de hostas på en annan domän. På så sätt kan Google hitta din video och indexera den (även i video.google.com) och du får i sitemapen möjlighet att förse videon med extra information genom schema.org.

Transkribera filmen

Eftersom en film har innehåll som i sig inte kan indexeras av Google, så som text kan, så kan du transkribera filmen för att skapa innehåll för en sida på din site där filmen finns. Att transkribera innebär kort och gott att översätta vad som sägs i filmen till text, och denna text kan då hjälpa sidan att ranka i sökmotorerna. Du har ju redan arbetat hårt för att ta fram bra innehåll, så varför inte ta vara på det?

Kika gärna in på SEOmoz blogg för exempel på hur de använder transkribering för sina populära Whiteboard Friday-filmer.

Dela och marknadsför

Dela din film i relevanta kanaler för att öka spridningen. Har ni lyckats att producera en bra film med intressant innehåll så kommer den också att uppskattas av andra.