Facebook Ads

Facebook-annonsering via Facebook Ads

Facebook är ett av världens största sociala medier med över två miljarder aktiva användare världen över. De flesta av de aktiva användarna loggar in varje dag och totalt spenderas många miljarder timmar per månad på Facebook. Avantime hjälper din organisation att få fram ert budskap och sälja era produkter/tjänster på Facebook för att sprida ert varumärke.

Hur fungerar Facebook-annonsering?

Med Facebooks annonssystem kan du marknadsföra ditt företag samt dina produkter och tjänster och det finns en mängd olika varianter av annonsformat.
Det vanligaste formatet har tidigare varit det innehållande en liten bild (110×80 pixlar), rubrik (25 tecken) samt beskrivande brödtext (135 tecken). Detta annonsformat visas i högerkolumnen inne i Facebooks webbgränssnitt, exempelvis inne på profilsidor. Men med tiden har Facebook utvecklats, och det har även möjligheterna för Facebook-annonsering. På Facebook finns så kallade ”sponsored stories” och ”promoted posts”.

Sponsored stories
Sponsored stories på Facebook är meddelanden som sprids mellan vänner om någon av dem från början gillade, delade eller var aktiv på din sida, eventsida eller app. Annonsören har då möjlighet att öka exponeringen av denna händelse så att det finns en bättre chans att andra ser engagemanget på sin sida eller app.

Promoted posts
Promoted Posts på Facebook gör det möjligt att öka räckvidden för sina inlägg och på så sätt nå sina följares vänner. Kort sagt får du fler människor att se dina inlägg. Detta gäller såväl statusuppdateringar som foton, frågor, erbjudanden och filmer.

Fem viktiga steg

Det finns fem viktiga byggstenar vid skapandet av en annons på Facebook.

Avantime hjälper dig självklart vid framtagande av bild, copy, målbild, budget och även att integrera din Facebook-annonsering i din mediamix/marknadsplan för att få full effekt av den totala investeringen.

Identifiera dina mål med kampanjen

Definiera vad du vill annonsera

Definiera vem du vill nå med din annons

Bestäm hur länge du vill annonsera

Bestäm din budget

Målgruppsparametrar

Det finns en mängd parametrar du kan använda dig av för att rikta din annons till en så relevant målgrupp för din organisation som möjligt.

  • Stad/ort
  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Civilstatus
  • Utbildning och arbete

Avantime hjälper dig att ”översätta” din målgrupp ur till exempel befintlig målgruppsanalys/marknadsundersökning till Facebooks målgruppsparametrar så att din annons endast exponeras för en så relevant publik som möjligt. Avantimes erfarna marknadsföringskonsulter hjälper inte bara till med uppsättningen av kampanjer utan även löpande optimering och administration av pågående annonskampanjer, taggning av annonser och efterföljande analys och konverteringsoptimering via webbanalys.

Avantime ledande Facebook Ads byrå

Avantimes certifierade Facebook konsulter arbetar dagligen med annonsering i Facebooks kanaler som till Instagram, Messenger och Facebook. Vi skapar, underhåller och optimerar framgångsrika kampanjer. Vi älskar hantverket i Facebook Ads och hjälper våra uppdragsgivare med ”allt”, eller bara delar av arbetet. Läs mer om Avantime som Facebook Ads byrå.

Apples uppdateringar påverkar möjligheten till mätning

I Apples uppdatering av sitt operativsystem iOS (i detta fall iOS 14.5 och framtida uppgraderingar) gjorde Apple stora ändringar i hur plattformar som Facebook och Google kan ta emot och använda dataspårning.
Är du osäker på hur Apples förändringar drabbar dig eller vad du ska göra för att mildra problemet/utmaningen?

Vi berättar gärna mer!

Nathalie Sarenfält

Performance Marketing Specialist & Web Analyst

nathalie.sarenfalt@avantime.se