Facebook Pixel

Apples uppdatering till iOS14.5

När uppdateringen iOS 14.5 gick live gjorde Apple ändringar i hur plattformar som Facebook kan ta emot och använda dataspårning. Numera kräver Apple att Facebook visar ett integritetsmeddelande, vilket ger användaren ett aktivt val att acceptera eller inte acceptera användning av personlig information. Detta kan således komma att påverka din Facebook-marknadsföring.

google ads statistik

Vad händer och vad bör du göra?

Det finns fem viktiga saker att tänka på:

  • Räkna med att få färre konverteringar via pixeln framöver.
  • Du bör omedelbart verifiera din domän via Business manager.
  • Håll uppsikt över hur resultatet förändras men avvakta med att dra ner på din annonsbudget.
  • Du kommer maximalt kunna ha 8 event i spårningen framöver, se till att prioritera de manuellt.
  • Du bör även samla in dina kunders mailadresser så du blir mindre beroende av pixeldata i framtiden.

Är du osäker på hur uppdateringen kommer drabba dig eller vad du ska göra innan det är för sent? Då är du välkommen att kontakta oss på Avantime, så hjälper vi dig!

Vi skrev en artikel om detta, läs mer!

Vi berättar gärna mer!

Nathalie Sarenfält

Performance Marketing Specialist & Web Analyst

nathalie.sarenfalt@avantime.se