Sökmotormarknadsföring

SEM står för Search Engine Marketing och översätts till sökmotormarknadsföring, som är ett samlingsnamn för alla aktiviteter som rör marknadsföring i sökmotorer. Som SEM byrå hjälper vi våra kunder med digital marknadsföring som omfattar både sökmotormarknadsföring, sökordsoptimering och PPC-annonsering. Som byrå arbetar vi primärt med Google Ads och Bing Ads.

Vi sätter upp strategier för SEM och integrerar denna med traditionell SEO och övrig kommunikation. Google Ads (tidigare Google AdWords) och Bing Ads är Googles respektive Microsofts annonssystem där vi marknadsför våra uppdragsgivares produkter och tjänster. Annonserna visas bland annat i sökresultat och på andra webbplatser och appar och som namnet Pay Per Click avslöjar så betalar ni som annonsörer endast när någon klickar på er annons.

PPC-annonsering och Remarketing

En stor del av sökmotormarknadsföring är PPC vilket står för Pay per click-annonsering, i vilket vi hjälper våra kunder att sätta upp kampanjer och budgetar. PPC beskriver hur man betalar för de köpta annonserna som ibland syns högst upp i sökmotorernas sökresultat.

Vi hjälper våra kunder med stöd kring PPC- annonsering i form av att sätta och bevaka budget, välja och köpa sökord, utforma annonser samt optimering och uppföljning av kampanjen. När vi arbetar med SEM så väljer vi en målgrupp, men vad händer med målgruppen efter att de sett vår annons om de inte utfört ett köp? Det är då vi använder oss av remarketing, som är ett sätt att åter annonsera till de personer som redan sett din annons. Det här betyder att vi väljer att annonsera mot kunder som redan är ”uppvärmda” från din första annons.

Vill du utbilda dig mer inom SEM?

Avantime arbetar med

Hur man kan arbeta mer kontinuerligt med sökordsmarknadsföring.

Att skriva bra annonsinnehåll/copy för olika ändamål till exempel för att driva trafik eller uppmana till konverteringar.

Skillnaderna mellan innehåll/copy för din webbplats och för sökmotorannonser.

Hur man hittar rätt sökord samt skaffar sig och behåller en bra position för dessa i sökresultaten.

Lokal och geografisk anpassning av sökordsannonser för att hitta nya kunder.

Vikten av rätt utformade landningssidor för att fånga besökaren.

Vi berättar gärna mer!

Nathalie Sarenfält

Performance Marketing Specialist & Web Analyst

nathalie.sarenfalt@avantime.se