Skip links

En introduktion till sökmotoroptimering

Okej. Tanken med det här blogginlägget är att ge er som ännu inte har så bra koll på sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization (SEO), blodad tand och förhoppningsvis få er att inse varför SEO är viktigt. Vi på Avantime Marketing jobbar dagligen med att analysera och förbättra företags digitala närvaro och på sistone har vi märkt att SEO äntligen börjar bli en allt viktigare fråga hos våra uppdragsgivare, men det finns fortfarande många webbplatser som inte drar nytta av de möjligheter modern SEO ger.

Många vet inte eller är osäkra på vad och hur man ska börja lära sig, och sen finns det de som hoppar i poolens djupa ände med en gång och försöker bemästra allt som har med SEO att göra över en natt. Det resulterar ofta i att det känns övermäktigt och att man ger upp innan man knappt har börjat. SEO är en väldigt bred disciplin och det kan inledningsvis lätt kännas som att det är allt för mycket att hålla koll på.

Men om vi börjar från början- vad är SEO?

Det korta svaret, och det som används oftast, är att SEO är allt arbete för att en webbplats och/eller en specifik sida rankar högt upp på sökmotorernas resultatsidor (SERP, om du vill briljera) för vissa utvalda fraser. Jag skulle säga att, även om detta inte är fel, så är det långt ifrån hela sanningen och innebär en ganska förlegad syn på SEO. Jag hävdar vidare att sökmotoroptimering idag, förutom att ranka högt i resultatet, även innebär att synas så mycket som möjligt i sökresultatet och på ett så attraktivt sätt som möjligt. Det handlar inte bara om ranking utan om att faktiskt driva trafik och skapa varumärkeskännedom, och i förlängningen skapa affärsnytta. Att vara med på förstasidan för de sökord eller fraser som är viktiga för just er verksamhet innebär att ni får många “gratis” besök till viktiga sidor som man med allra största sannolikhet inte hade fått annars. Kan man dessutom se till att utnyttja de möjligheter som finns för att få ert resultat att stå ut bland mängden så ökar chanserna betydligt för att användaren besöker er istället för er konkurrent.

Det är nämligen så att tidigare så bestod sökresultatsidan av en lista med sökresultat rakt upp och ner, men nu är det så mycket mer. Den senaste tiden har Google på många sätt omkullkastat hur sökresultaten presenteras. Rich snippets, Site Links, Google Maps, Knowledge Graph etc. har revolutionerat sökresultatet och det finns nu fler faktorer som avgör vad en användare blir intresserad av och faktiskt klickar på. Med andra ord finns det fler möjligheter att se till att göra sina resultat mer attraktiva.

För de allra flesta kunder och andra intressenter sker det första mötet, och de flesta möten därefter, med ert varumärke på webben. Och var på webben? Just det, Google. Därför är det extremt viktigt att vara medveten om och jobba med var man syns, hur mycket man syns och på vilket sätt man syns. Det finns nu alltså många sätt att göra just detta och ändra utseendet på Googles sökresultat till din favör. Det fina är att man i och med detta samtidigt erbjuder mer och bättre information till användaren, och allt handlar om att göra allt man kan för att driva intresserade användare till er webbplats.

Doppa tårna

När vi nu gått igenom varför sökmotoroptimering är viktigt hade det nästan känts grymt att lämna er utan att ge några enkla exempel på hur man kan få en inblick i sin befintliga sökmotoroptimering. Här på Avantime-bloggen kommer vi få anledning att göra flera nedslag i SEO-världen framöver, men för tillfället håller vi det enkelt- vi doppar tårna.

Jag lämnar er därför med tre tips som förhoppningsvis kan få igång ett SEO-tänk, även om du inte haft en aning om vad SEO var innan du började läsa detta inlägget. Tipsen utgår från bilden nedan.

Title

En sidas Title är kort och gott vad man berättar för sökmotorer och användare vad sidan ska heta. Det är en viktig rankingfaktor och man bör därför ha med sitt sökord för en sida i dess Title, helst så tidigt som möjligt eftersom det då ges större tyngd.  I bilden ovan ser vi ett exempel på ett resultat på en Google-sökning. Title är viktigt eftersom det är den som hämtas och visas som sidans rubrik. Dessutom så blir det sökord man använde (i det här fallet “Digitala trender”) i fetstil, vilket är ytterligare anledning till att verkligen tänka efter vad man skriver där. Det är även Title som anger vad som ska stå i webbläsarens flik när man besöker sidan. Det är inte ovanligt att vi ser webbplatser där många sidor delar exakt samma Title, vilket alltså inte är bra på något sätt. I sökresultaten får då användaren ingen information om det unika innehållet på sidan och man går miste om att optimera sidan för ett visst sökord.

Title är i själva verket ett html-element, eller tagg, och behöver således definieras i källkoden för att sökmotorerna ska kunna upptäcka den. Man använder alltså <title>-taggen och i koden för sidan i exemplet på bilden ser det alltså ut såhär- <title>Digital fullservicebyrå – Avantime Group </title>. Har man inte angett någon Title så kommer Google att hämta information någon annanstans ifrån, som du inte har kontroll över, oftast från från någon text på sidan eller från dmoz. Det blir aldrig bra.

Description

Description är en meta-tagg som förser sökmotorerna med en kortare beskrivning av sidans innehåll, och är alltså det som syns under titeln på bilden ovan. Den påverkar egentligen inte rankingen på något sätt, utan se det som en möjlighet att påverka den som söker att klicka på just den här sidan. Se till att göra den säljande och ge användaren en inblick i vilket innehåll sidan har. Även här kommer det eller de ord som ingår i den gjorda sökningen att vara i fetstil och Google kommer själv att hämta information att använda som beskrivning de inte hittar någon Description.

Description anges alltså genom en meta-tagg och i vårt exempel ser koden ut såhär:

<meta name=”description” content=”Avantime – En digital fullservicebyrå i världsklass. Vi består av Management, Marketing, Creative, Media, Development och Förvaltning/Support. Läs mer här!”/>

Googla er!

Mitt sista råd i den här introduktionen är att Googla er! Välj ut 10-20 sökord som är viktiga för er verksamhet och Googla! Det låter simpelt, men faktum är att många inte har en aning om huruvida de faktiskt rankar för ett sökord och än mindre hur klickvänliga resultaten för webbpatsen är.

Är ni med så här långt? Bra. Om ni följer dessa tips så har ni nu fått en snabb överblick över hur ert företag presenteras för de som söker i sökmotorerna och har ett hum om varför det ser ut som det gör. Förhoppningsvis har ni även fått många nya frågor: Syns vi inte på det här sökordet? Varför ser vår sida så konstig ut i sökresultatet, har vi inte angett någon title eller description? Vår konkurrent har bilder på författare och ratings, det måste vi också ha! Dessa frågor kan ni använda som utgångspunkter när ni väl börjar se över ert SEO-arbete.

Som vanligt är ni varmt välkomna att höra av er till oss om ni har några frågor, eller vill veta hur vi arbetar med sökmotoroptimering.

Nils Hellquist, Online Marketing Associate