Nyheter & Tankar

Stora tapp i försäljning, intäkter och aktiekurs för företag som tappar i ranking

31 januari 2014 -

Den amerikanska resesajten Expedia har fått stor uppmärksamhet i tidningar som Wall Street Journal och USA Today, efter att företaget hastigt tappade 25 % av sin synlighet i Googles organiska sökresultat. Den 21:a januari hade Expedias börsvärde minskat med 4,3 %. Då hade det gått mindre än 24 timmar från dess att man tappat sina positioner på Google.

Många företag kan härleda en stor del av sin omsättning från trafik med ursprung i sökmotorer. Att tappa 25 % av sin synlighet är ett direkt hot mot företagets lönsamhet och verksamhet på längre sikt”, säger Avantimes digitala strateg Oscar Karlsten som en kommentar till Expedias stora tapp på Google.

Om det här kan hända ett välkänt Internetföretag som Expedia så är det en bra idé för alla företag och organisationer att ”se om sina hus” så att man inte råkar ut för samma sak.

Vilka ska vara extra försiktiga?

Företag som arbetat med så kallade gråzonsmetoder (sökmotoroptimeringsmetoder som ligger nära gränsen för fusk) eller till och med helt förbjudna metoder ligger i riskzonen. Många kunder är idag ovetande om vilka metoder som används när de anlitat sökmotoroptimeringsföretag.

Orsaken till att Expedia drabbades av Googles nya filter var att de under en lång tid varit för aggressiva i sitt sökmotoroptimeringsarbete. De hade helt enkelt legat för nära (eller överstigit) gränsen på vad som är tillåtet enligt Googles riktlinjer.

Några tveksamma sökmotoroptimeringsmetoder som Expedia använt är:

  • Gömda länkar i bloggar
  • Länknätverk
  • Advertorials (exempelvis reklamtexter på betalda bloggar)
  • Betald gästbloggning
  • Länkkataloger
  • Sponsrade artiklar med nyckelord

Flera av de här metoderna fungerade utmärkt fram tills för några månader sedan men Google har blivit allt skickligare på att fånga upp aktiviteter som syftar till att ta bättre sökpositioner.

Katten ikapp råttorna

Avantimes digitala strateg Daniel Larsson säger så här om utvecklingen på marknaden:

Det som har hänt under det senaste året är helt enkelt att Google blivit bättre att fånga upp tveksamma sökmotorsmetoder. Det har alltid varit en viss katt och råtta lek  och det är idag mycket svårare att fuska än det varit tidigare”.

Ligger min webbplats i farozonen?

Det finns flera olika sätt att minska riskerna att hamna i Googles filter. Nedan listas några frågor du som webbansvarig måste ha kontroll över:

  • Följer din SEO-strategi Googles riktlinjer?
  • Är du medveten om den inverkan ett straff kan ha på din försäljning och intäkter? Via webbanalys och beräkningar tar du reda på detta.
  • Finns det någon konkurrent som kör en negativ sökmotorskampanj eller blackhat-metod mot dig?
  • Är du medveten om att din seo-leverantör byggt länkar på ett sådant sätt som kan påverka dig?

Avantime anser att det är viktigt att ha koll på sökmotorers algoritmer för att kunna kvalitetssäkra sajter både kring innehåll för att avgöra om du är i riskzonen. Avantimes sökmotorkonsulter analyserar en webbplats från flera olika perspektiv, till exempel hur länkarna till webbplatsen ser ut och kommer med råd kring eventuella korrigeringar. Du får ett åtgärdsprogram som minskar riskerna och snabbt tar dig ur riskzonen.

Läs mer:

USA Today om Expedia
Vad innebär länkbevakning och länkaudits
Dåliga länkar sänker din sajt


Kommentera