SEM
Vi hjälper till med stöd kring annonsering i form av att sätta en budget, välja och köpa relevanta sökord, samt att…
Du har säkert hört eller läst om Marketing Automation tidigare. Trots informationen där ute är det många som har svårt att förstå exakt vad Marketing Automation egentligen är för något och hur en organisation kan dra nytta av de stora fördelar som verktyget eller processen Marketing Automation innebär.
Kortfattat handlar Marketing Automation om att automatisera rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle. Ett verktyg som hjälper dig som marknadsförare att automatiskt och personanpassat hantera kommunikationen mot nya och befintliga kunder. Med hjälp av verktyget kan du öka kännedomen av ditt varumärke, sälja fler produkter och öka lojaliteten gentemot dina kunder genom att rikta budskap och innehåll baserat på personers beteende, preferenser och köphistorik.
Marketing Automation gör det möjligt att skicka skräddarsydda meddelanden till olika segment baserat på deras intressen och sedan skicka dessa meddelanden vid rätt tidpunkt baserat på din prospects handlingar. Exempelvis kan en besökare som varit inne på en specifik produkt flera gånger få ett personligt meddelande om att produkten hen visat intresse för har 10% rabatt om personen skriver upp sig för att få ett nyhetsbrev.
En rapport visar att 80% av kunder är mer benägna att köpa från företag som erbjuder en skräddarsydd kundupplevelse. Bättre kundupplevelse innebär ökad lojalitet. En annan undersökning visar att 44% av konsumenter som fick en personlig upplevelse skulle köpa från företaget igen. Oavsett bransch är det viktigt att hålla en upprepad och meningsfull kontakt med potentiella kunder.
Marketing Automation sparar även tid. Att automatisera manuella och upprepande uppgifter skapar tid åt annat samtidigt som du vet att dina kunder får den bästa möjliga upplevelsen. När flöden är automatiserade minskar också risken att man missar att skicka det där viktiga meddelandet eller att det skickas vid fel tidpunkt. Missar som lätt kan uppstå i ett personberoende flöde elimineras med andra ord.
Marketing automation har fler kanaler ut mot kunden än endast e-postmarknadsföring. Interaktionen med kunden kan göras genom e-post, men det finns mer möjligheter också genom andra kanaler, som genom specifika sökord på Google, eller visst beteendemönster på Facebook exempelvis.
Ett CRM-, affärs-, eller nyhetsbrevssystem brukar innehålla information om kunderna via deras-postadresser. Marketing automation ”klär på data” till kunderna, det vill säga värdefull information om beteenden och händelser. Efter tid kommer vi ha mer information om våra besökare än bara en e-postadress, vi ser hur de navigerar, vad de är intresserade av och kan därefter börja segmentera för att skapa unika och personliga erbjudanden och kampanjer.
Innan man börjar installera verktyg för Marketing Automation är det viktigt att ha en utformad strategi. Fundera på vilka processer och flöden det vore bra om er organisation hade automatiserade, även de små stegen som kanske kan ses som mindre viktiga.
Gör en lista med alla flöden, erbjudanden och kampanjidéer ni kan komma på och beskriv så detaljerat som möjligt vad ni vill ska hända i varje flöde. Det kommer att gynna er när ni väl ska in i verktyget och börja bygga upp det första automatiserade flödet eller kampanjen.
Vi berättar gärna mer!