Föranalys och KPI
Ett SEO-projekt inleds nästan alltid med en grundlig föranalys för att se grundförutsättningarna. Vilka ord ger bäst konvertering?
Sökmotoroptimering (SEO) går ut på att genom olika metoder och verktyg optimera en webbplats i syfte att synas högre upp i sökmotorernas sökresultat och på så sätt få in mer trafik till din webbplats. Idag begränsas SEO-arbetet dock inte till enbart ranking, utan inbegriper alla aktiviter som påverkar hur mycket och på vilket sätt man syns i sökmotorerna. Besök som kommer till er webbplats via sökmotorer som till exempel Google och Bing kallas för organisk trafik. Denna trafik är extremt dyrbar eftersom besökaren aktivt letar efter något. Har ni bra positioner i sökmotorernas resultat utifrån era valda nyckelord som ni tror att er målgrupp söker på, så är chansen stor att besökaren finner er sida intressant.
Vi sätter upp strategier för SEM och integrerar denna med traditionell SEO och övrig kommunikation. Google Ads (tidigare Google AdWords) och Bing Ads är Googles respektive Microsofts annonssystem där vi marknadsför våra uppdragsgivares produkter och tjänster. Annonserna visas bland annat i sökresultat och på andra webbplatser och appar och som namnet Pay Per Click avslöjar så betalar ni som annonsörer endast när någon klickar på er annons.
Arbetet kring sökmotormarknadsföring (SEM) och sökmotorsoptimering (SEO) är ett ständigt pågående optimeringsarbete. Med sökmotormarknadsföring menar vi köpt annonsering i sökmotorer. Många delar sammanfaller och det gäller att ha en bra strategi för hur samspelet ska se ut. Team Performance arbetar långsiktigt med att förbättra sökmotorsynligheten och placeringarna i samtliga sökmotorer. Detta uppnås genom ett målinriktat arbete inom följande områden:
Avantime Marketing har stor erfarenhet av att sätta upp relevanta och mätbara mål inom SEO och hjälper dagligen våra kunder inom detta område. Vilka nyckeltal/KPI:er vi väljer för er organisation är beroende på era behov, mål och krav samt era förutsättningar för mätning. Viktiga KPI:s kan exempelvis vara:
On-page SEO innebär att optimisera individuella siter för att ranka högre och och leda in mer relevant trafik i sökmotorerna. Det syftar att optimera sajtens struktur, content och HTML källkod och snabbheten.
Off-page SEO behandlar allting som inte händer direkt på webbsidan. Mycket av Googles ranking baseras på saker som händer på andra ställen än själva webbsidan. Off-page SEO är ett sätt för Google att avgöra vad andra tycker om webbsidan. Om din sida exempelvis har många viktiga länkar som pekar mot webbsidan så kommer sökmotorn anta att webbsidan förser användarna med bra värde, och rankar därför sidan högre. Off-page söksignalen innefattar även andra externa signaler som sidans URL, social media om märket nämns på andra hemsidor och local SEO.
Vi berättar gärna mer!