Visualisering
För att förstå och förenkla webbanalysarbetet så använder vi oss av ett flertal verktyg. I många fall handlar det om att…
Avantimes erfarna webbanalyskonsulter har arbetat med webbanalys i många former de senaste decennierna. Vi har arbetat med ett mycket stort antal kunder i en massa olika branscher och verksamheter.
Vi pratar med och förstår samtliga roller som kretsar kring webbanalys, från ledningsgrupper till utvecklare och driftsspecialister.
Målet från vår sida är att du alltid ska kunna lita på statistiken. Vi kan under-huven arbetet. Vi älskar att göra det svåra enkelt. Med oss som din partner kan du alltid lita på din statistik. Vårt motto är: vi gissar inte, vi vet.
Vill du också kunna lita på din data? Kontakta oss idag!
En webbanalys är en guldgruva, men man måste arbeta effektivt och titta på rätt nyckeltal för att undvika att drunkna i all data. Med dina affärsmål som utgångspunkt skapar vi en strategi för din webbanalys, där vi identifierar intressanta mätpunkter och bestämmer hur olika aktiviteter ska utvärderas. Vi sätter upp spårning av rätt händelser, på rätt sätt, för att få rätt data. Självklart säkerställer vi även att spårningen fungerar korrekt.
Att använda ett webbstatistiksystem som passar de behov, den verksamhet och den organisation man har är en grundförutsättning för att kunna arbeta effektivt med webbanalys.
Avantime har erfarenhet av flera generationer av webbstatistiksystem och visualisering av data, vilket gör att vi känner till både för och nackdelar med respektive system. Vi är därför ofta med och hjälper våra uppdragsgivare att välja webbstatistikverktyg.
Bland de vanligaste webbstatistikverktygen vi arbetar med idag återfinns bland annat Google Analytics (båda versionerna Universal Analytics och Google Analytics 4), Matomo/Piwik och Adobe Analytics.
För närvarande är det många organisationer som planerar eller står i begrepp att byta system baserat på ”yttre påverkan”, i detta fall EU-domstolens så kallade Schrems II dom.
Eftersom Google Analytics är störst på marknaden är det flest Google Analytics användare som är påverkade.
Avantimes erfarna webbanalysexperter har sammanfattat de alternativ och konsekvenserna av respektive alternativ i artikeln: EU-domstolens dom i det så kallade Schrems II-målet påverkar Google Analytics.
Man måste inte sluta använda Google Analytics, men man måste införa vissa tekniska åtgärder om man vill följa lagen.
Googles senaste version av Google Analytics heter Google Analytics 4. Google Analytics 4 har funktioner som kommer runt ”utmaningarna” kring Schrems 2 och GDPR. Läs mer om hur man kan fortsätta använda Google Analytics.
För dig som kommit lite längre med webbanalys och digitala kampanjer så är A/B tester och multivariabla tester ett naturligt nästa steg. Vi hjälper våra uppdragsgivare att optimera de konverteringsflöden som ni har på er webbplats, detta med hjälp av A/B-tester och multivariabla tester som går ut på att man testar olika varianter av ett flöde mot varandra.
På så sätt kan vi enkelt se vilken av dem som genererar bäst resultat i form av färre avhopp och fler konverteringar. Inte sällan når vi flera hundra procents förbättringar. Läs mer om A/B-tester.
Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv kort vad du behöver hjälp med i formuläret nedan, så återkommer vi så snart vi kan med förslag på tid för en kostnadsfri rådgivning.