Kurs Matomo Analytics

Matomo är en populär plattform för webbanalys. Avantime har utbildat i Matomo Analytics under många år. Vi har både öppna/schemalagda kurser och anpassade kurser.

Välkommen att anmäla dig!

Exempel på kursinnehåll:

Vilka rapporter finns i Matomo Analytics och vad man får ut av dem? Vilka tillägg (plugins) finns och vad använder man dessa till?

Begrepp som du måste kunna. Vi lär oss definitioner och hur du ska använda dem i praktiken.

Innehållsoptimering via Matomo Analytics. Flödesanalys. Vilka rapporter finns och hur använder man dem på bästa sätt?

Trafikkällor och kampanjarbete via Matomo Analytics. Uppföljning av olika kanaler/kampanjer. Mätning av både respons och konvertering.

Uppsättning och betydelsen av mål i Matomo Analytics. Hur läser man av mål och hur jobbar man med konverteringsoptimering?

Tillämpad mätning, mätning av händelser/funktioner som inte är standard i Matomo.

Fördelar med en anpassad utbildning

  • Utbildningen sker i ert verktyg och med er data – mer relevant!
  • Utbildningen är billigare än att skicka flera personer på schemalagda kurser
  • Utbildningen kan hållas både online och i era lokaler vilket minskar behov av resor och därmed kostnader
  • Utbildningen kan hållas när ni önskar

KURSENS OLIKA DELAR – DEL 1

Webbanalys via Matomo Analytics

  • Webbanalysprocessen
  • Nyckeltal/KPI:er
  • Begrepp i Matomo Analytics
  • Hur fungerar mätningen tekniskt?
  • Vad krävs för att mätning ska ske?
  • Vad kan man mäta och spåra?
  • GDPR/Schrems

KURSENS OLIKA DELAR – DEL 2

Innehållsoptimering via Matomo Analytics

  • Mest populära sidorna
  • Flödesanalys i Matomo Analytics
  • Övrigt innehåll (avdelningar/mappar, filer etc.)
  • Översiktsrapporter
  • Teknikrapporter
  • Geografiska rapporter
  • Klienttypsrapporter
  • Realtidsrapporter

KURSENS OLIKA DELAR – DEL 3

Lär känna Matomo Analytics

  • Lär dig rapportstrukturen
  • Lär dig hitta runt
  • Filtrera
  • Tidsperioder
  • Jämförelseperioder

KURSENS OLIKA DELAR – DEL 4

Intern och extern sökmotoroptimering

  • Sökmotoroptimering via Matomo Analytics
  • Mest populära sökfraser
  • Beteende innan/efter sökning
  • Vilka sökfraser söker man på och får inte träff?
  • Vad innebär ”Keyword not defined” och vilka andra metoder finns?
  • Sökfraser och konvertering

KURSENS OLIKA DELAR – DEL 5

Kampanjmätning & trafikkällor

  • Kampanjanalys via Matomo Analytics
  • Varför ska du tagga kampanjer?
  • Analys av trafikkällor/kampanjer
  • Optimering av trafikdrivande aktiviteter
  • Mätning av off-line kampanjer

KURSENS OLIKA DELAR – DEL 6

Målomvandling/Konvertering

  • Vad är ett mål i Matomo Analytics?
  • Typer av olika mål
  • Hur sätter man upp ett mål?
  • Hur läser man av mål i Matomo Analytics?
  • Konverteringsoptimering

Matomo Analytics byrå

Avantimes erfarna Matomo Analytics konsulter arbetar dagligen med olika tjänster/uppgifter inom webbanalys (implementering, konfiguration, rapportering, visualisering, felsökning, optimering etc.). De har erfarenheter från många olika tillämpningar, vanliga fel som görs etc. Under kursen får ta del av många olika exempel. Mer om Avantime som Matomo Analytics byrå.

Plats

Sibyllegatan 49

114 42 Stockholm

Du väljer själv om du vill delta på plats eller på distans. Under senare tid har antalet elever på plats varierat, men du styr själv.

Tillgängliga kursdatum

  • Onsdag 20 april
  • Tisdag 10 maj
  • Onsdag 15 juni

Har du frågor?

Har du några funderingar kring kursens innehåll, upplägg, tider eller skillnader mellan öppen/anpassad kurs? Kontakta vår expert Erik eller hör av dig via formuläret så kontaktar vi dig!

Erik Nettelbrandt

Head of Performance

+46 734 031 121 erik.nettelbrandt@avantime.se

Anmälan

Fyll i dina uppgifter nedan.