Skip links

Länkbevakning och länk audits

Vad innebär länkbevakning och länk audits?

Det bör vara ett regelbundet arbete att ta bort dåliga och onaturliga länkar och därmed minska din risk på nätet. Genom att se på webbplatsens länkprofil och kontrollera länkar som pekar på din webbplats får du en bild om det finns några giftiga och ohälsosamma länkar.

Problemet är ifall du tar bort väldigt många länkar samtidigt riskerar du också att få ett dåligt inflöde av länkar (link-velocity) vilket också kan få din sajt att tappa positioner och därför är länkarbete något som bör göras löpande. Det finns olika verktyg att mäta kvalitén på länkarna och verktygen använder egna mått där de uppskattar och mäter kvalitén.

Majesticseo

Med Majesticseo kan du t.ex. se ifall en sajt har en hälsosam relation mellan deras 2 mått som är ”citation flow” och ”trustflow”. En dålig balans mellan dessa kan indikera att du har en sajt som har lågkvalitetslänkar.

Moz.com

Moz använder måttet ”domain authority” för att mäta en sajt som indikerar hur bra en sajt rankas i sökmotorer baserat på backlinks.

Google Webmaster Tools

I Google Webmaster Tools kan du upptäcka om det finns några sitewidelänkar eller andra fel med sajten.

Linkresearch tool

Här finns det flera verktyg där man kan plocka fram giftiga länkar och de använder olika regler för att hitta skadliga länkar.

Varför länkbevakning är viktigt

Om du tappar dina positioner på Google på grund av dåliga länkar innebär det att du troligtvis förlorar en stor del av din trafik. Om vi antar att det organiska söket står för 30% av din totala webbplats omsättning är det rätt lätt att räkna ut hur mycket du riskerar att inte bevaka de länkar som kommer ut och som finns där ute på nätet. Har du råd att riskera den förlusten?

Slutligen:

  • Om du anlitar ett SEO-bolag eller PR-bolag kan du se kvalitén på hur de jobbar med länkar
  • Se upp med köpta länkar
  • Kontrollera länkarna till din webbplats regelbundet

Vill du inte riskera dina intäkter från webbplatsen?

Om du vill veta mer eller om du tror att du ligger i riskzonen kontakta oss gärna på Avantime för en vidare diskussion och riskanalys av dina länkar.

Läs också del 1 av denna artikel om dåliga länkar sänker din sajt – har du råd med det.