SMÅA
Digital Marknadsföring
Google Ads
Facebook Ads
Youtube
Design
Koncept
Art Direction
Copy
Outdoor
Webb
Bakgrund
Småa startade sin verksamhet 1969 och är idag med över 100 000 medlemmar, Sveriges största företagarägda medlemsorganisation. SMÅA har som vision att alla Sveriges företag är medlemmar i en a-kassa och att förstahandsvalet är SMÅA.
Utgångsläge
Nollmätningen vi gjorde visade en tydlig utmaning för SMÅA. De hade extremt låg varumärkeskännedom även inom den nischade målgruppen småföretagare.
Första steget
-Marknadsundersökning och nollmätning för att identifiera problem
-Start av förstudie för att hitta pains i befintlig digital miljö
-Genomlysning av alla kanaler, konton och sidor på webb
-Bygga insikter utifrån insamlad data
-Påbörja design av ny webb
-Sätta upp pixlar, tracking och taggar för bättre analys
-Påbörja en leadsgenererande always-on marknadsföring

Reklamkampanj offline/online
För att ta SMÅA till nästa nivå och accelerera kommunikationen togs det fram mer rikstäckande kampanjer parallellt med always-on annonseringen. För att nå nya målgrupper och börja positionera oss mer tydligt.
Resultat efter 2 års samarbete
– Uppdaterad brandbook
– Ny webb och informationsarkitektur
– 100% tracking av hela kundresan
– 1200% ökning av nya användare
– 1258% fler konverteringar
– + 21 800 nya medlemmar sedan maj 2020
– Snabbast växande målgruppen är 25-45 år
– Syns i en bred mediemix med digitalt fokus
– 211% starkare varumärkeskännedom inom målgruppen
(enligt senaste NEPA-undersökningen)


Varumärkeskoncept
När vi börjat känna att always-on trafiken inte längre växte behövde vi hitta ett nytt grepp i kommunikationen för att nå de som inte endast påverkades av rationella budskap. Så under 2022 tog vi fram ett nytt varumärkeskoncept för att nå ut till dessa målgrupper och skapa ett starkare “Vi företagare” lite en känsla av en folkrörelse genom kraften av kollektivet.
Manifest – Varumärkesfilm – Brandbook – TV-reklam – nya annonser
Manifest
Sedan SMÅA grundades 1969 har vi kämpat för att ge Sveriges entreprenörer en trygghet genom en a-kassa som förstår företagslivet på riktigt. Idag är vi över 100 000 medlemmar och tack vare det en stark röst i samhället, som ständigt kämpar för att trygghetssystemen för företagare ska bli bättre. Då vi själva är företagare vet vi att det krävs karaktär, beslutsamhet och ett driv utöver det vanliga för att stå på egna ben. Men det vi också lärt oss genom åren är att ensam inte alltid är stark. För ju fler medlemmar vi blir desto mer kan vi påverka politiker och andra beslutsfattare mot ett bättre regelverk för oss företagare.
Q4 2022 – Q1 2023
– Ny varumärkesplattform och manifest
– Ny varumärkesfilm och TVC
– Egen landningssida för utrikesfödda målgrupper på lättläst svenska, engelska, polska, thailändska, arabiska och persiska
– Egen landningssida för att fortsätta locka yngre målgrupper med influencergenerat content och en egen Youtube-serie in the making
– Uppdaterad medlemsdatabas, kommunikation med bemedlemmar genom nyhetsbrev
– Ny brandportal och grafisk profil
– Nytt rekord under nov/dec 22 i inflöde av medlemmar per månad

