Grundkurs i GOOGLE ANALYTICS 4

Lär er analysera besökare och växa med Google Analytics 4

Positiva betyg 99%
Kursdeltagare 576
Pris ges på förfrågan
En halvdag eller heldagskurs

Lär er analysera besökare och växa med Google Analytics 4

Efter att ha lärt sig detta kan man använda Google Analytics på rätt sätt, vilket leder till de insikter som kan få både webbplatstrafik och verksamhet att växa.
Vi inser att alla har olika förutsättningar och anpassar alltid våra kurser efter kunskap och behov. Vi erbjuder både grundkurser, fortsättningskurser och anpassade kurser samt workshops inom specifika områden.

Anpassade kurser för alla nivåer med fokus på praktiskt lärande

Är ni nybörjare kommer fokus ligga på att introducera er till verktyget, i annat fall kommer det handla mer om hur man kan anpassa rapporter och mätning utifrån specifika behov.
Kursen präglas av hands on-arbete och delaktighet från kursdeltagarna, allt för att ni ska känna att ni får ut så mycket som möjligt av kurstillfället. På våra kurser utgår vi mer än gärna från er egen webbplats och er trafikdata för att allt ska bli så konkret som möjligt

Vem är kursen anpassad för?

Kursen är för nybörjare i webbanalys och Google Analytics eller dig som använt verktyget men behöver en uppfräschning. Även för dig som kan grunderna men är osäker på rätt användning.

Var hålls kurserna i Google Analytics 4?

Kurserna i Google Analytics 4 hålls antingen hos er, digitalt på distans eller i våra lokaler på Sibyllegatan 49, Stockholm. Ni väljer själva vad som passar er bäst.

Vilken data/statistik används på kursen?

Egen data, t.ex. Google Analytics, ger mest relevanta övningar. Saknas det? Kursledaren tillhandahåller verklig statistik från webbplatser för praktiska övningar.

Vad kostar kursen i Google Analytics 4?

Kursen i Google Analytics 4 bygger på skräddarsydda upplägg efter era specifika behov och beroende på omfattning och deltagare så sätts priset där efter i dialog med er.

Kursinnehåll

Introduktion webbanalys
  • Webbanalysprocessen
  • Nyckeltal/KPI:er
  • Begrepp som ni måste kunna
  • Hur fungerar mätningen tekniskt?
  • Vad krävs för att mätning ska ske?
  • Vad kan man mäta och spåra?
Innehållsoptimering via GA4
  • Innehållsoptimering i praktiken
  • Mest populära sidorna
  • Nya automatpopulerade rapporter (internt sök, filer etc.)
  • Hur hittar man teknikrapporter
  • Geografiska rapporter
  • Klienttypsrapporter
Skillnader gränssnitt Universal Analytics vs. GA4
  • Lär er hur ni hittar i GA4
  • Struktur och funktionalitet
  • Filtrera
  • Tidsperioder
  • Jämförelseperioder
Skillnader Universal Analytics vs. GA4
  • Ny datamodell
  • Skillnader i begrepp
  • Skillnader i gränssnitt
  • Vad är nytt i Google Analytics 4?
  • Nya rapporter
Kampanjmätning & källanalys
  • Hur ska ni ”tagga” era kampanjer?
  • Varför ska ni tagga kampanjer?
  • Analys av trafikkällor
  • Optimering av trafikdrivande aktiviteter
Målomvandling/konvertering i GA4
  • Vad är ett mål?
  • Hur sätter man upp ett mål?
  • Hur läser man av mål i Google Analytics 4?
    Konverteringsoptimering

Ord från våra deltagare.

Genom åren har vi haft över 500 nöjda deltagare på olika kurser hos oss.

Tack för en bra och väldigt
intressant kurs!

Mycket bra och givande utbildning. Bra dynamik i kursgruppen gav extra insikter. Tack även för omfattande utskick med bilagor. Ska studeras i vederbörlig ordning för repetition/fördjupning. Jag ska börja jobba mer med Analytics nu, sätta upp mål och tag manager, sen ska jag helt klart ta fortsättningskursen.

– Anders

Tack det var en jättebra utbildning!

Jag lärde mig massor och fick till och med tänka till lite kring det jag kunde innan. Dina komihåg kring huvudrubrikerna var bra, så snart lär jag väl hitta direkt utan att behöva leta runt så mycket. Fortsättningskurs låter också bra, men lite längre fram. Nu ska jag testa mina kunskaper och är tacksam för support om/när det behövs. Dina dokument kommer vara ett stort stöd.

– Maria

Tusen tack för kursen!

Den överträffade verkligen mina förväntningar och gav mig en massa nya kunskaper och en sådan energikick att sätta igång och förbättra det du tipsade om. Och kul att du inte tyckte att jag frågade för mycket. Kände mig lite skyldig där men det är ju så intressant och man vill ju lära sig så mycket som möjligt.

– Paulina

Grundkurs i Google Analytics 4

Anmäl intresse till vår kurs i Google Analytics 4.
Lär er skillnaderna mellan ”gamla” Universal Analytics och ”nya” Google Analytics 4 genom denna lärorik och uppskattade kurs.