Skip links

Marketing Automation

Marketing Automation –
Effektiv marknadsföring

Om du arbetar inom digital marknadsföring och följt utvecklingen de senaste 10 åren har du troligtvis hört talas om Marketing Automation. Många kan tolka Marketing Automation som något avancerat och tekniskt som tar lång tid att komma igång med, men egentligen är det ganska enkelt att förstå och börja implementera redan idag.

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är en blandning av teknologi, mjukvara och strategi för att automatisera den digitala marknadsföringen i alla dina kanaler. Kortfattat handlar Marketing Automation om att effektivisera marknadsföringen och sälj genom automatiserade händelser och flöden. Du kanske någon gång har fått ett mail eller sms som innehöll relevant innehåll för dig, precis vid rätt tillfälle? Det är vad som kallas för Marketing Automation. Marketing Automation innebär riktad marknadsföring baserat på besökarens beteende. Vi riktar kommunikation till prospekter, leads eller kunder i olika kanaler så som mail och/eller direkt på webben. Marketing Automation kan även användas för att skicka heta leads till säljteamet om en besökare har tittat på en specifik produkt, tjänst eller fyllt i ett formulär. Målet med Marketing Automation är att spara tid för marknadsförare och samtidigt skapa en bättre upplevelse för dina besökare och kunder genom personifiering.

Skapa en strategi

Innan du börjar med Marketing Automation behövs en tydlig strategi. Vad ska automatiseras? Hur kan vi förbättra kundupplevelsen genom automatiserade händelser? Använd inte för mycket automationer bara för att det är möjligt­. Dina automationer bör ha ett syfte som utgår från mottagaren, exempelvis att skicka rätt mail vid rätt tillfälle. När en besökare har besökt en viss produktsida så sker en automation där besökaren får ett mail med mer lockande information om produkten.

Planering

En marknadsföringskampanj kräver planering. Målet kan vara att driva fler besökare till webben, generera leads, öka varumärkeskännedomen eller försäljningen. Oavsett mål så kan Marketing Automation på något sätt hjälpa till för att spara tid och resurser.

Personalisering

Alla har någon gång fått ett mail som känns opersonligt och tråkigt. Det är lätt som mottagare att känna sig som en droppe i ett hav a flera tusen e-postadresser. Marketing Automation hjälper oss att kunna skräddarsy budskap till mottagaren för ett mer uppskattande och personligt content.

Samla in data

Marketing Automation är motorn för personifiering, men data är bränslet för att få ut en maximal effekt. Utan relevant data om besökares beteende och intressen så baseras dina automatiserade processer på felaktig information. Marketing Automation ger bara ett värde till företaget om det baseras på korrekt data från besökarens beteende och intressen.

Med hjälp av verktyg för Marketing Automation kan vi identifiera besökaren och skapa unika kundprofiler för respektive besökare. Allt eftersom besökaren är inne på webbplatsen byggs profilen på med mer information om hur besökaren navigerar och klickar på webben. Vi kan skapa målgrupper baserat på exempelvis intressen eller typ av företag. Detta är ovärderlig data för att kunna kartlägga besökares beteenden och därefter anpassa inställningar i våra kampanjer för att rikta rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle.

Slutsats

Marketing Automation hjälper till med en ökad effektivitet och öppnar upp mer tid åt annat, som att fokusera på strategier och kundbearbetning. Automatiseringar är även en kostnadsbesparing, pengar som annars läggs på tid för manuella handlingar sker nu automatiskt. Vi får mer insiktsfull data att analysera och en bättre kundrelation. Med en tydlig strategi, mål och anpassat content kan vem som helst börja med Marketing Automation och se stor skillnad i sin marknadsföring.

Vill du veta mer om Team Performance?

KONTAKTA OSS

Erik Nettelbrandt

HEAD OF PERFORMANCE

erik.nettelbrandt@avantime.se

Philip Åkerbäck

DIGITAL MARKETER

philip.akerback@avantime.se