SEO byrå

Avantime – Din SEO byrå

Vi lever i en digital värld med ständig uppkoppling. När man letar efter svar på något så är det oftast en sökmotor man vänder sig till. Den största sökmotorn är Google och det görs dagligen 55 miljoner sökningar bara i Sverige. Därför är det från ett företagsperspektiv viktigt att synas där.

Avantime jobbar med sökmotoroptimering även kallat SEO. Det innebär att vi försöker optimera hemsidor så de ska synas så högt som möjligt på det organiska sökresultat. Den organiska trafiken blir på sikt väldigt kostnadseffektiv då den är gratis. 

Är du intresserad av att veta mer hur vi kan hjälpa ditt företag med SEO? Kontakta oss för en fri konsultation

 

Hur Googles Sökmotor fungerar

Inom marknadsföring så brukar det pratas om två olika strategier, inbound och outbound marketing. Inbound marketing handlar om att kunden själv aktivt letar efter något, medan outbound marketing handlar om att söka upp den tilltänkta målgruppen. Synlighet i sökmotorer är ett tydligt exempel på just inbound marketing. Faktum är att inbound marketing generellt sätt har en högre konverteringsgrad. 

Googles sökmotor må vara komplext uppbyggd, men syftet är simpelt. När en användaren gör en sökning så försöker sökmotorn presentera relevant innehåll utifrån söktermen. De hemsidor som sökmotorn anser är mest relevanta hamnar högst upp. Relevansen är baserad på flera olika faktorer som innehåll, auktoritet, land och sidhastighet för att nämna några. I grund och botten vill Google erbjuda en bra användarupplevelse. Detta kan vara bra att bära med sig under processen kring sökmotoroptimeringen. 

Betald vs organisk trafik

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan betald trafik (ppc) och organisk trafik. När sökresultat presenteras i google finns det annonser och organiskt innehåll. På Annonserna har företag betalat för att synas på ett visst sökord, medan de organiska visas baserat på en hemsidas innehåll. Det är de organiska sökresultatet  man kan påverka genom SEO.

Varför ska du SEO anpassa din hemsida?

Företag kan i grund och botten ha ett bra värdeerbjudande, men det betyder inte särskilt mycket om man inte lyckas nå ut med det. Det blir därför kritiskt att förmedla sitt värdeerbjudande på diverse sätt. En väldigt intressant kanal är just sökmotorer.

Det görs dagligen 55 miljoner sökningar på Google i bara Sverige. Sökmotorer är även med i något hörn på de flesta kundresor.  Att inte synas på Google innebär att du går miste om potentiella kunder.

De tre primära anledningarna till varför du ska SEO anpassa din hemsida är följande:

  • Öka trafiken till din hemsida
  • Fånga upp potentiella kunder till ditt företag
  • Trafiken som du får in via de organiska sökresultaten är kostnadseffektiv då den är gratis

Vi hjälper dig med SEO

Som företag är det viktigt att synas på Google. Vi hjälper ditt företag få mer organisk trafik genom att optimera din hemsida. Vi har ett metodiskt tillvägagångsätt för att uppnå detta.

1.  Först gör vi en sökordsanalys där vi försöker definiera relevanta sökord utifrån ditt företag och marknad. Vi tar sedan hänsyn till sökvolymen och konkurrensen. Sökordsanalysen är grundstommen som vi utgår från i SEO arbetet.

2. Det andra steget är försöka optimera hemsidas struktur och innehåll mot sökmotorn Google så du ska kunna ranka så högt som möjligt på utvalda sökord.

3. Sist, men inte minst rapporterar vi kontinuerligt dina positioner i Googles sökresultat genom webbråd. Vi försöker sedan utifrån datan komma med föreslag hur hemsidan kan förbättras.

Vill du utbilda dig inom SEO?

Få offert SEO

Fyll i dina kontaktuppgifter här intill så återkommer vi med en offert kring SEO. Eller hör av dig med en fråga. Vi svarar så fort som möjligt.


    Vi berättar gärna mer!

    Charlotte Nobel

    Head of Sales & Marketing

    charlotte.nobel@avantime.se +46 735 120 202

    Nathalie Sarenfält

    Performance Marketing Specialist & Web Analyst

    nathalie.sarenfalt@avantime.se