Småa
Ny kommunikativ positionering
Digital Marknadsföring
Från ni till vi – Ny kommunikativ positionering
211% starkare varumärkeskännedom inom målgruppen
100% tracking av hela kundresan
1200% ökning av nya användare
Bakgrund och Utmaning
Baserat på arbetet vi tidigare gjort tillsammans med SMÅA, en grundläggande genomlysning som hade resulterat i en ompaketerad närvaro med tillhörande långsiktig kommunikationsoptimering och marknadsföringsstrategi, var det dags att ta SMÅA till nästa nivå och accelerera kommunikationen.
Lösning
Parallellt med den tidigare always-on annonseringen, skapade vi en ny riktning för SMÅA. En ny tagline togs fram: Småföretagarnas A-kassa. Den skiftade fokus från att satsa och ha mod i sitt företagande till en mer lösningsorienterad approach kring ekonomisk trygghet och att sätta medlemsorganisationen och gruppen i första hand och a-kassa i andra hand.
Läs mermindre
Korrigeringen innebar ett förtydligande av SMÅA:s erbjudande – som primärt inte är medlemskap, utan ett löfte om ekonomisk ersättning. Vi ändrade även tilltalet och började prata som en grupp och som ett gemensamt Vi.
Vi tog fram ett koncept vars kärna kretsade kring att fånga upp SMÅA:s löfte om ekonomisk trygghet. En idé som väcker insikt om risken, att det inte alltid går som man tänker sig och att det finns ett enkelt sätt att skydda sig.
Vi skapade rikstäckande kampanjer för att nå nya målgrupper och börja positionera oss mer tydligt och samtidigt jobba aktivt med att stärka varumärket.
Resultat
Vi syns i en bred mediemix med digitalt fokus och når nya målgrupper. Den snabbast växande målgruppen är 25-45 år. Generellt har SMÅA 211% starkare varumärkeskännedom inom målgruppen (enligt senaste NEPA-undersökningen). Vi har även skapat 100% tracking av hela kundresan.
Case









