Skip links

Google Tag Manager Byrå

Google Tag Manager

Google Tag Manager Byrå

Avantime är experter på Google Tag Manager. Vi fungerar ofta som en Google Tag Manager Byrå och vi arbetar dagligen med att skapa relevant mätning via Google Tag Manager. Oftast följer vi upp mätningen via Google Analytics.

Generellt kan man säga att Google Tag Manager är närmare koden på webbplatsen eller appen som man vill mäta. Arbetet är mer tekniskt än det är i till exempel ett webbstatistiksystem som Google Analytics.

Avantimes Google Tag Manager experter hjälper våra uppdragsgivare att få en verifierad mätning som man kan lita på. Vill du också ha hjälp, hör av dig till oss.

Vad är Google Tag Manager?

Google Tag Manager är ett så kallat Tag Management System som är byggt på taggar (tags). Ofta använder man GTM som förkortning. Taggarna skickar sedan information från er webbplats/app till tredje parter (till exempel Google Analytics).

Med Google Tag Manager behöver du inte ändra i källkoden för att kontrollera vad som mäts utan använder istället gränssnittet för att styra vad som trackas och hur. Efter att du lagt in ett kort script på er webbplats eller app kan du styra allt via Google Tag Manager. Det är en stor fördel med att använda Tag Manager, att kunna skapa, ändra och styra vad som analyseras på ett och samma ställe.

Google Tag Manager är ett helt separat verktyg och är inte att förväxla med Google Analytics. Vi kan dock använda GTM för att implementera Google Analytics och flera andra verktyg som t.ex Hotjar, Facebook pixel etc.

Vilka är fördelarna med att använda Google Tag Manager?

Kostnadsfritt

Den främsta och mest uppenbara fördelen: Det är gratis att använda.
Du kan använda Google Tag Manager helt utan kostnad i väldigt stor utsträckning. Större företag med väldigt mycket trafik kan ha behov att uppgradera till Google Tag Manager 360 som har en kostnad. Vi jobbar med både små och stora företag där gratisversionen fungerar utan problem.

Tidsbesparande

Via Google Tag Managers gränssnitt hanterar du all form av tracking utan att röra källkoden. Fördelen är att du inte behöver ha programmeringskunskaper eller gå via en utvecklare för att implementera det ni vill tracka. Det här sparar enormt mycket tid för den som är analysansvarig.

Event tracking

Anpassad eventmätning är förmodligen en av de mest användbara funktionerna i Google Analytics. Det hjälper oss att analysera hur våra användare beter sig och navigerar på vår webbplats. Självklart kan du gå i Google Analytics och titta under sidvisningar för att se de mest besökta sidorna och ser hur mycket tid dem spenderade där, men hade det inte varit bra att se hur användaren interagerar på era sidor?

Säg att du har ett formulär som användaren fyller i men lämnar webbplatsen utan att skicka iväg det. Går det då att mäta formuläret och se vart problemet uppstod? Yes! Med event tracking från Google Tag Manager kan vi spåra t.ex vilka rader i formuläret som fyllts i och vilka som är tomma.
Andra typer av event tracking är t.ex:

  • Video tracking (hur många % av en film/klipp ser användaren)
  • Scroll tracking (hur långt scrollar besökaren på specifika sidor)
  • Klick på länkar/knappar (PDF nedladdningar, klick på CTA knappar som ”köp nu”, ”offert”, ”ladda hem” m.m)
  • Formulär
  • Server-side taggning (Avancerad metod för att GDPR compliance, läs mer här)

Detta är bara några exempel på vad vi kan mäta med hjälp av custom events.
Genom att sätta upp custom events kan vi få bättre insikt i våra användare och förhoppningsvis göra ändringar som minskar friktionen hos besökaren.

Kurs i Google Tag Manager

Vi lär dig allt du behöver veta om Google Tag Manager

Grundkurs i Google Tag Manager där vi går igenom GTM’s beståndsdelar, hur de samspelar, hur man använder dem etc.

  • Containers
  • Data layers
  • Tags
  • Triggers
  • Variables

Vi går igenom och besvarar frågor som:

  • Hur kan Google Tag Manager (GTM) förenkla för vår organisation?
  • Hur fungerar Google Tag Manager och hur kommer vi igång?
  • Vilka fördelar och nackdelar finns med GTM?
  • Hur använder man GTM för att snabba upp implementeringsprocessen?
Google Tag Manager

Google Tag Manager Byrå

Ibland är det bra att diskutera igenom och förklara förutsättningar, behov och krav. Nu har du möjlighet att bli uppringd av en av Avantimes experter på Google Tag Manager. Ett första samtal är alltid kostnadsfritt.

Vill du veta mer om Avantime som Google Tag Manager Byrå?

KONTAKTA OSS

Erik Nettelbrandt

HEAD OF PERFORMANCE

erik.nettelbrandt@avantime.se
+46 73 403 11 21

Simon Hertzberg

DIGITAL MARKETING EXPERT

simon.hertzberg@avantime.se
+46 72 33 55 362