Arkivera Google Universal Analytics data

Google Universal Analytics försvinner, arkivera din data innan den är borta!

Använder ditt företag sig av Universal Analytics? Då bör du läsa detta. 1 juli 2023 kommer GAUA ersättas av GA4. Det innebär att all data kommer gå förlorad om du inte sparar den i tid.

Som tur är kan Avantime hjälpa dig att arkivera din data så att du kan ha tillgång till den i framtiden. Våra arkiveringstjänster innebär att vi sparar viktig data för ditt företag. Vi utgår från färdiga mallar som vi sedan skräddarsyr utifrån dina behov. När vi har identifierat de nycketal som är viktigast för ditt företag, sparar vi dem i olika format som passar dina specifika önskemål.

webbanalys

Migrera eller arkivera data

Det är viktigt att notera att övergången till GA4 medför förändring i hur data hanteras och analyseras. GA4 använder en annan datastruktur och datamodell. Det går inte att migrera över datan från GA4 till UA utan den måste sparas externt. Om du använder andra analysverktyg som Matomo Analytics eller Adobe Analytics går det att migrera datan, men vi rekommenderar generellt sätt att inte göra det. Det blir onödigt arbete och det är sällan man går in och granskar tidigare statisitk i detalj. Vi rekommenderar istället att arkivera nykeltal som är centrala för ditt företag.

Varför du ska arkivera data från Universal Analytics

Det är viktigt att spara data från Universal Analytics innan det stänger ner pågrund av två olika skäl:

1. Genom att spara data från Universal Analytics kan du bevara din datahistorik. Det innebär att du har tillgång till data som du kan använda för att göra webbanalys. Du kanske inte vet exakt vilken typ av analys du vill göra med din data just nu, men genom att spara data från Universal Analytics kan du säkerställa att du har tillgång till den när det behövs.

2. Om du vill exportera din data från Universal Analytics till en annan plattform eller tjänst, såsom en annan webbanalystjänst eller en databas, så är det viktigt att spara data från Universal Analytics innan det stänger ner.

Hur vi arkiverar din UA data

Vad innebär arkivering av data i praktiken? Vi på Avantime tar fram centrala nyckeltal ur Universal Analytics som vi sedan sparar i olika utföranden utifrån önskemål. Det kan sparas i allt från Excel, Google Sheets, CSV, PDF för att nämna några alternativ. Inom webbanalys är det sällan man kollar på all data. Låt oss därför hjälpa dig definiera vilken data som är viktig att spara. Vi utgår från färdiga mallar som är skapade utifrån olika branscher och företag. Du har sedan möjlighet att skräddarsy denna mall utifrån dina behov.

coffee conversation

Arkivera UA data idag!

Ibland är det bra att diskutera igenom och förklara förutsättningar, behov och krav. Nu har du möjlighet att bli kontaktad av Avantimes experter inom webbanalys. Ett första samtal är alltid kostnadsfritt.

Få offert Arkivera UA data

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så återkommer vi med en offert, eller hör av dig om du har frågor. Vi svarar så fort vi kan.


    Vi berättar gärna mer!

    Nathalie Sarenfält

    Performance Marketing Specialist & Web Analyst

    nathalie.sarenfalt@avantime.se