Google Analytics
Google Analytics är ett fantastiskt webbstatistikverktyg som rymmer en mängd funktioner. Du kan använda…
Avantime är experter på Google Tag Manager. Vi fungerar ofta som en Google Tag Manager Byrå och vi arbetar dagligen med att skapa relevant mätning via Google Tag Manager. Oftast följer vi upp mätningen via Google Analytics (båda versionerna Universal Analytics & Google Analytics 4).
Generellt kan man säga att Google Tag Manager är närmare koden på webbplatsen eller appen som man vill mäta. Arbetet är mer tekniskt än det är i till exempel ett webbstatistiksystem som Google Analytics.
Avantimes Google Tag Manager experter hjälper våra uppdragsgivare att få en verifierad mätning som man kan lita på. Vill du också ha hjälp, hör av dig till oss.
Google Tag Manager är ett så kallat Tag Management System som är byggt kring så kallade taggar (tags). Ofta använder man GTM som förkortning. Taggarna skickar information från er webbplats/app till tredje parter/andra system (till exempel Google Analytics).
Med Google Tag Manager behöver du inte ändra i källkoden för att implementera mätningar utan använder istället GTMs gränssnitt för att styra vad som ”trackas” och hur.
Efter att du lagt in ett kort script på er webbplats eller app kan du styra allt via Google Tag Manager. Det är stora fördelar med att använda Tag Manager Till exempel att kunna skapa, ändra och styra vad som analyseras på ett och samma ställe.
Google Tag Manager är ett helt separat verktyg och är inte att förväxla med Google Analytics. Vi kan dock använda GTM för att implementera Google Analytics och flera andra verktyg som till exempel Hotjar, Facebook pixel etc.
Kostnadsfritt
Den främsta och mest uppenbara fördelen: Det är gratis att använda. Du kan använda Google Tag Manager helt utan kostnad i väldigt stor utsträckning. Större företag med väldigt mycket trafik kan ha behov att uppgradera till Google Tag Manager 360 som har en kostnad. Vi jobbar med både små och stora företag där gratisversionen fungerar utan problem.
Tidsbesparande
Via Google Tag Managers gränssnitt hanterar du all form av tracking utan att röra källkoden. Fördelen är att du inte behöver ha programmeringskunskaper eller gå via en utvecklare för att implementera det ni vill tracka. Det här sparar enormt mycket tid för den som är analysansvarig.
Anpassad eventmätning är förmodligen en av de mest användbara funktionerna i Google Analytics. Det hjälper oss att analysera hur våra användare beter sig och navigerar på vår webbplats.
Självklart kan du gå i Google Analytics och titta i rapporten sidvisningar för att se de mest besökta sidorna och ser hur mycket tid besökarna spenderade där, men hade det inte varit bra att se hur användaren interagerar på era sidor?
Säg att du har ett formulär som användaren fyller i men lämnar webbplatsen utan att skicka iväg det. Går det då att mäta formuläret och se vart problemet uppstod? Yes! Med event tracking från Google Tag Manager kan vi spåra till exempel vilka rader i formuläret som fyllts i och vilka som är tomma.
Andra typer av event tracking är t.ex:
Detta är bara några exempel på vad vi kan mäta med hjälp av custom events.
Genom att sätta upp custom events kan vi få bättre insikt i våra användare och förhoppningsvis göra ändringar som minskar friktionen hos besökaren.
Grundkurs i Google Tag Manager där vi går igenom GTM’s beståndsdelar, hur de samspelar, hur man använder dem etc.
Vi går igenom och besvarar frågor som:
Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv kort vad du behöver hjälp med i formuläret nedan, så återkommer vi så snart vi kan med förslag på tid för en kostnadsfri rådgivning.