Grundkurs i GA 4
Positiva betyg
99%
Kursdeltagare
576
Pris
Prisförslag ges på förfrågan
Lär er allt från hur era besökare beter sig på er hemsida, att analysera i Google Analytics 4 samt hur ni får er verksamhet att växa.
Efter att ha lärt sig detta kan man använda Google Analytics på rätt sätt, vilket leder till de insikter som kan få er webbplats trafik såväl som er verksamhet att växa.
Vi inser att alla har olika förutsättningar och anpassar alltid våra kurser efter kunskap och behov. Vi erbjuder både grundkurser, fortsättningskurser och anpassade kurser samt workshops inom specifika områden.
Är ni nybörjare kommer fokus ligga på att introducera er till verktyget, i annat fall kommer det handla mer om hur man kan anpassa rapporter och mätning utifrån specifika behov.
Kursen präglas av hands on-arbete och delaktighet från kursdeltagarna, allt för att ni ska känna att ni får ut så mycket som möjligt av kurstillfället. På våra kurser utgår vi mer än gärna från er egen webbplats och er trafikdata för att allt ska bli så konkret som möjligt
Den öppna grundkursen är för er som är nybörjare inom webbanalys och Google Analytics, eller som har använt verktyget tidigare men behöver en “uppfräschning”. Kursen lämpar sig även för dig som kan grunderna i Google Analytics men som är lite osäker på om ni använder verktyget på rätt sätt.
Kurserna i Google Analytics 4 hålls antingen hos er, digitalt på distans eller i våra lokaler på Sibyllegatan 49, Stockholm. Ni väljer själva vad som passar er bäst.
Absolut bäst är om ni har tillgång till egen data, det vill säga ett eget Google Analytics-konto. Övningarna blir mer relevanta när man får arbeta med sin egen statistik.
Om ni inte har tillgång till egen data så arbetar ni med data/konton som kursledaren förser er med. Det är ”riktig data” från ”vanliga” webbplatser, så de fungerar bra ur övningssynvinkel.
Kursen i Google Analytics 4 bygger på skräddarsydda upplägg efter era specifika behov och beroende på omfattning och deltagare så sätts priset där efter i dialog med er.
Recensioner
Ord från våra deltagare.
Genom åren har vi haft över 500 nöjda deltagare på olika kurser hos oss.
Tack för en bra och väldigt intressant kurs!
Tack för en bra och väldigt intressant kurs! Mycket bra och givande utbildning. Bra dynamik i kursgruppen gav extra insikter. Tack även för omfattande utskick med bilagor. Ska studeras i vederbörlig ordning för repetition/fördjupning. Jag ska börja jobba mer med Analytics nu, sätta upp mål och tag manager, sen ska jag helt klart ta fortsättningskursen.
– Anders
Tusen tack för kursen!
Tusen tack för kursen! Den överträffade verkligen mina förväntningar och gav mig en massa nya kunskaper och en sådan energikick att sätta igång och förbättra det du tipsade om. Och kul att du inte tyckte att jag frågade för mycket. Kände mig lite skyldig där men det är ju så intressant och man vill ju lära sig så mycket som möjligt.
– Paulina
Tack det var en jättebra utbildning!
Tack det var en jättebra utbildning! Jag lärde mig massor och fick till och med tänka till lite kring det jag kunde innan. Dina komihåg kring huvudrubrikerna var bra, så snart lär jag väl hitta direkt utan att behöva leta runt så mycket. Fortsättningskurs låter också bra, men lite längre fram. Nu ska jag testa mina kunskaper och är tacksam för support om/när det behövs. Dina dokument kommer vara ett stort stöd.
– Maria
Kursinnehåll
Introduktion webbanalys
- Webbanalysprocessen
- Nyckeltal/KPI:er
- Begrepp som ni måste kunna
- Hur fungerar mätningen tekniskt?
- Vad krävs för att mätning ska ske?
- Vad kan man mäta och spåra?
Innehållsoptimering via GA4
- Innehållsoptimering i praktiken
- Mest populära sidorna
- Nya automatpopulerade rapporter (internt sök, filer etc.)
- Hur hittar man teknikrapporter
- Geografiska rapporter
- Klienttypsrapporter
Skillnader gränssnitt Universal Analytics vs. GA4
- Lär er hur ni hittar i GA4
- Struktur och funktionalitet
- Filtrera
- Tidsperioder
- Jämförelseperioder
Skillnader Universal Analytics vs. GA4
- Ny datamodell
- Skillnader i begrepp
- Skillnader i gränssnitt
- Vad är nytt i Google Analytics 4?
- Nya rapporter
Kampanjmätning & källanalys
- Hur ska ni ”tagga” era kampanjer?
- Varför ska ni tagga kampanjer?
- Analys av trafikkällor
- Optimering av trafikdrivande aktiviteter
Målomvandling/konvertering i GA4
- Vad är ett mål?
- Hur sätter man upp ett mål?
- Hur läser man av mål i Google Analytics 4?
- Konverteringsoptimering
Frågor och svar
Vanliga frågor
Grundkursen är för er som är nybörjare inom webbanalys och Google Analytics, eller som har använt verktyget tidigare men behöver en “uppfräschning”. Kursen lämpar sig även för er som kan grunderna i Google Analytics men som är lite osäker på om ni använder verktyget på rätt sätt.
Beroende på era önskemål och dess omfattning så brukar oftast upplägget bygga på antingen en halvdag eller heldagskurs.
Vi ser helst att ni är minst 3 personer från ert företag som vill gå kursen ihop. Vi har svårt att hålla kurser för lägre antal deltagare av rena kostnadsmässiga skäl. Vi skräddarsyr kursinnehållet efter era specifika behov och önskemål. Valet av plats för kursen är flexibelt – den kan antingen hållas på vårt kontor på Östermalm, arrangeras i era lokaler eller genomföras helt digitalt.
Boka kursen
Grundkurs i Google Analytics 4
Anmäl intresse till vår kurs i Google Analytics 4 via formuläret.
Lär er skillnaderna mellan ”gamla” Universal Analytics och ”nya” Google Analytics 4 genom denna lärorik och uppskattade kurs.
Positiva betyg
99%
Kursdeltagare
576
Pris
Prisförslag ges på förfrågan