WE WISH TO COMMUNICATE WITH YOU

+46 8-599 090 20 /  info@avantime.se

Remarketing

Remarketing är ett relativt nytt och väldigt effektivt sätt att annonsera i Googles så kallade display-nätverk (olika webbplatser anslutna till Googles affiliatesystem Google Adsense som upplåter annonsyta på sina webbplatser). Remarketingtekniken ger er möjlighet att nå de som har besökt er webbplats och visa dem relevanta annonser när de besöker andra sidor på Googles display-nätverk.

Fördelar med remarketing

Den absolut största fördelen med remarketing är att du inte annonserar för en målgrupp som du tror är intresserade av er annonser, utan för dem som du vet är intresserade (eftersom de har besökt din webbplats tidigare). Remarketing är inte ideellt för en bombmatte-strategi och det finns bättre och effektivare sätt om målet är att branda sig och nå ut till helt nya människor. Istället fokuserar Remarketing på att ge så anpassade och relevanta annonser och budskap till dem som redan visat sig vara intresserade.

Traditionell PPC-annonsering erbjuder ofta möjligheter till väldigt nischade målgrupper i fråga om kön, ålder, intressen eller vilken plats man bor på. Även om detta kan vara väldigt effektivt så bygger det trots allt på antaganden om att det just den målgruppen som ska vara intresserat av en verksamhet eller tjänst. Naturligtvis stämmer inte detta för alla i målgruppen och man går dessutom miste om alla de som kan vara intresserade men som inte passar in i den valda målgruppen. Med Remarketing begränsar du inte din målgrupp efter demografi eller andra traditionella parametrar, utan du riktar dig enbart till användare som redan har besökt er webbplats.

Hur funkar remarketing?

I Google Adwords (och Google Analytics) har man möjlighet att dela in besökare till er webbplats i olika listor utifrån vilka sidor de besökt och/eller vad de gjort på siten. Ett konkret exempel kan vara att skapa en lista för de som varit inne på en viss produktsida och kanske till och med lagt en vara i varukorgen, men som inte genomförde ett köp.

Detta innebär att man har en unik möjlighet att skapa skräddarsydda annonser för denna grupp med användare när den surfar vidare på Googles innehållsnätverk. Exempelvis kan man då erbjuda någon som uppenbart är intresserad av ett rabatterat pris för varan och på så sätt locka till köp. På samma sätt kan man även skapa merförsäljning genom att exempelvis annonsera för liknande varor för de som faktiskt genomfört ett köp. Man kan alltså nå och skräddarsy budskap till nischade målgrupper i olika steg av besluts- och köpprocessen. Det är endast fantasin som begränsar hur du skapar dina grupper och annonserar till användarna i dem.

Möjligheter till begränsningar

Annonserna visas på siter i  när en besökare lämnat er site (man måste uppfylla vissa grundläggande volymkrav innan annonserna börjar visas). När remarketing används på fel sätt kan det eventuellt få användaren att känna sig ”förföljd” av annonsen och i förlängningen ert varumärke. De flesta besökarna kommer troligtvis endast notera att ”oj, den här leverantören är en fltig annonsör” och inte reflerktera över det så mycket mer.

Men för att eliminera risken att någon skulle kunna känna sig förföljd kan man själva välja hur många dagar och hur många gånger per dag en annons ska visas för en användare. På så sätt undviker man att remarketingtekniken blir ett irritationsmoment och ser till att annonseringen hjälper snarare än stjälper er, och ger er den affärsnytta Remarketing har potentialen att ge er.

För största möjliga kontroll finns även möjlighet att välja bort specifika siter eller siter inom ett visst ämne som ni inte vill att era annonser ska synas på och förknippas med.

Uppföljning och optimering

Alla trafikdrivande aktiviteter följs nogrannt upp av Avantimes erfarna marknadsföringskonsulter och webbanalyskonsulter via nyckeltal, mål och webbanalys. Löpande optimering och administration av kampanjerna sköts effektivt. Remarketingkampanjer jämförs kontinuerligt även med andra digitala kampanjmetoder som sökmotoroptimering, sökordsmarknadsföring och sociala medier för att man ska hitta en optimal mix.

Kontakt annonsering och remarketing

Om du har frågor om hur marketing fungerar och hur du kan använda det för att förbättra era annonskampanjer hör av dig till Erik Nettelbrandt på 08-599 090 21 eller prova vår kontaktsida.