SEM
Vi hjälper till med stöd kring annonsering i form av att sätta en budget, välja och köpa relevanta sökord, samt att…
Google Ads (tidigare Google AdWords) är Googles annonssystem där företag och organisationer kan marknadsföra sina produkter och tjänster. Många tar hjälp av en Google Ads byrå för att optimera och arbeta praktiskt med Google Ads.
Annonserna som hanteras via Google Ads kan till exempel vara textannonser, bildannonser eller videoannonser. De delar som rör marknadsföring i sökmotorer brukar kallas sökordsmarknadsföring.
När man säger annonsering via Google Ads tänker de flesta på sökordsannonser, det vill säga annonser som syns i Googles sökmotor. Idag styrs dock annonser och annonsering i flera olika kanaler via Google Ads,
När man skapar en traditionell sökordsannons tillhör den en så kallad ad group. Till en ad group väljer man ut ett antal sökord och sökfraser. Sökorden bör vara relaterade till er verksamhet, era produkter/tjänster, det vill säga till det ni ska marknadsföra. När någon söker på något av de ord som ni angett att ni vill att er annons ska synas på så visas annonsen för besökaren.
Annonsen dyker alltså upp i samma sekund som en användare söker efter något, och ni får en unik möjlighet att framföra ert budskap när det betyder som mest. Om användaren attraheras av innehållet i er annons är chansen god att hen klickar på annonsen, och ni har då fått en besökare som är intresserad av er verksamhet till en sida som tilltalar just det intresset. Man betalar dessutom bara när någon klickar på annonsen, och det är detta som kallas PPC (Pay-Per-Click).
I de allra flesta fall är man inte ensam om att vilja annonsera för ett visst ord eller fras. Google har därför bestämt att en budgivning får bestämma vilka annonser som ska synas och på vilken plats.
Det som avgör hur väl en annons presterar i dessa budgivningar är hur mycket man är villig att betala, men även hur relevant Google bedömer annonsen att vara. Det är alltså en ständigt pågående budgivning för vilka annonser som ska synas högst upp på de olika sökfraserna och därmed varierar priserna kraftigt beroende på konkurrens och hur bra din annons är.
Budgivningen startar på cirka 50 öre per klick. Du kan styra din budget både genom att ställa in max kostnad per klick (per sökord om du vill) och en daglig budget som inte får överstigas.
Google Ads gör det möjligt att nå användare världen över, men du kan även nischa målgruppen geografiskt. På detta sätt undviker man onödiga visningar och klick som inte ger någon konvertering.
I Google Ads kan man välja stad, region eller ett anpassat område som du själv ringar in. Detta kan till exempel vara bra om du gör reklam för “utkörning av pizza” och du har en pizzabutik i Stockholm. Om man inte gör en sådan avgränsning så blir det många onödiga klick om annonsen dyker upp när någon i Göteborg söker på samma fras.
Det är mycket att tänka på när man sätter upp kampanjer i Google Ads. Allt från sökord, annonscopy, optimerade landningssidor, budget och löpande optimering behöver hänga ihop, och detta kan vi på Avantime.
För att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt så är alla på Avantime Performance individuellt Google Ads-certifierade och vi har flera års erfarenhet av PPC-annonsering.
Vi berättar gärna mer!