Instagram Ads Byrå
Vill du synas på Instagram & öka din försäljning och generera fler leads. Avantime hjälper dig som ledande Instagram Ads byrå…
För att förstå och förenkla webbanalysarbetet så använder vi oss av ett flertal verktyg. I många fall handlar det om att kunna rapportera och visualisera data på ett effektivt sätt.
Google Data Studio (GDS) är ett utmärkt, kostnadsfritt datavisualiseringsverktyg som låter dig bygga anpassade, interaktiva och stilrena dashboards.
Majoriteten av funktionerna i Google Data Studio är enkla att använda och lära sig. Vi använder Data Studio för att mäta t.ex viktiga KPI:er för våra kunder, visualisera trender och jämföra över tid.
Google Data Studio är egentligen en boostad version av Google Analytics egna dashboard, som är mycket begränsad när det gäller funktionalitet (max 12 widgets per dashboard och kan bara fånga data från den specifika vyn som dashboarden ligger i). En stor fördel med Data Studio är att du kan hämta data från alla möjliga källor, bl.a olika Google Analytics vyer, Google Sheets, Google Ads, egna CSV-filer, databaser och mycket mer. Det finns även ett bibliotek med community och partner connectors med över 400 olika filtyper och sätt att importera data.
Det finns många fördelar med Google Data Studio. Förutom att det är kostnadsfritt så är några av dem:
Självklart kan detta verka rörigt till en början, därför har vi satt upp en grundkurs i Google Data Studio så ni lättare ska kunna komma igång att börja visualisera er data!
Få uppdaterad data i realtid!
Med över 400+ sätt att koppla er data (hela listan hittar ni här) slipper ni att manuellt gå in och uppdatera era rapporter. Allt detta sker i realtid. Att ha en datakälla som uppdaterar live betyder också att ni inte är begränsade till vilket datumintervall ni använder i rapporterna. Beroende på hur långt tillbaka datan sträcker sig kan du valfritt gå in och titta på det datumintervall som passar er. Det går även att jämföra perioder som t.ex. förgående år eller kvartal.
Google Data Studio ger dig möjlighet att lägga till sidor, diagram och tabeller efter eget behov och preferenser. Du kan enkelt ändra färger på text och diagram samt ge dashboarden en unik känsla genom att lägga till företagslogotyp.
I Google Data Studio kan ni skapa dashboards och rapporter för att följa upp följa upp er digitala närvaro. Detta görs genom att kombinera data från olika datakällor för digital analys och visualisera dem som interaktiva diagram och tabeller.
Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv kort vad du behöver hjälp med i formuläret nedan, så återkommer vi så snart vi kan med förslag på tid för en kostnadsfri rådgivning.