Skip links

SMM

SOCIAL MEDIA MARKETING

Flera stora svenska bolag “uthängda i media”

I media har det varit mycket skriverier i olika omgångar om Facebook och Facebookmätning (kallas ibland för Facebook-pixeln). Senast ut var förra veckan där Länsförsäkringar blivit ”uthängda” för att de skickat ”riktiga” personuppgifter (namn, address mm) till Facebook. Läs hela artikeln här.

Några veckor innan dess var det Avanza där liknande personuppgifter skickats (i det fallet även personnummer). Båda har anmält det inträffade som en personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs hela artikeln här.

Så kontrollerar du att du inte skickar personuppgifter till Facebook/USA

Det är ganska enkelt att råka ut för samma sak som Länsförsäkringar och Avanza. Det är en inställning i Facebooks mätning, ofta kallat Facebook pixeln som ligger bakom.

När man skapar upp en så kallad Facebook pixel så är det enkelt att råka aktivera denna funktion. Det är troligtvis detta som både Länsförsäkringar och Avanza gjort (eller den person som en gång skapade upp mätningen).

Gå in i Facebook Business Manager, leta upp din organisations Facebook pixel och klickat på Settings. Scrola ned till Advanced Matching. Avaktivera om det är påslaget.

Vill du ha hjälp?

Tycker du att ovanstående låter krångligt och vill ha hjälp med detta och liknande inställningar/konfiguration. Kontakta Avantimes erfarna annonseringsexperter så hjälper de dig.

Vill du veta mer om Team Performance?

KONTAKTA OSS

Erik Nettelbrandt

HEAD OF PERFORMANCE

erik.nettelbrandt@avantime.se

Philip Åkerbäck

DIGITAL MARKETER

philip.akerback@avantime.se