Google Data Studio

Vad är Google Data Studio?

För att förstå och förenkla webbanalysarbetet så använder vi oss av ett flertal verktyg. I många fall handlar det om att kunna rapportera och visualisera data på ett effektivt sätt.

Google Data Studio (GDS) är ett utmärkt, kostnadsfritt datavisualiseringsverktyg som låter dig bygga anpassade, interaktiva och stilrena dashboards.

Majoriteten av funktionerna i Google Data Studio är enkla att använda och lära sig. Vi använder Data Studio för att mäta t.ex viktiga KPI:er för våra kunder, visualisera trender och jämföra över tid.

Google Data Studio är egentligen en boostad version av Google Analytics egna dashboard, som är mycket begränsad när det gäller funktionalitet (max 12 widgets per dashboard och kan bara fånga data från den specifika vyn som dashboarden ligger i). En stor fördel med Data Studio är att du kan hämta data från alla möjliga källor, bl.a olika Google Analytics vyer, Google Sheets, Google Ads, egna CSV-filer, databaser och mycket mer. Det finns även ett bibliotek med community och partner connectors med över 400 olika filtyper och sätt att importera data.

webbanalys

Vad är fördelarna med att använda Google Data Studio?

Det finns många fördelar med Google Data Studio.  Förutom att det är kostnadsfritt så är några av dem:

  • Live data och åtkomst till över 400 olika sätt att koppla data.
  • Full kontroll över rapporter och visualiseringen samt möjligheten att lägga till fler sidor.
  • Dynamisk kontroll med rapport och sidnivå-filtrering.
  • Möjligheten att använda avancerade formler och filter.

Självklart kan detta verka rörigt till en början, därför har vi satt upp en grundkurs i Google Data Studio så ni lättare ska kunna komma igång att börja visualisera er data!

Hur man använder Google Data Studio

Få uppdaterad data i realtid!
Med över 400+ sätt att koppla er data (hela listan hittar ni här) slipper ni att manuellt gå in och uppdatera era rapporter. Allt detta sker i realtid. Att ha en datakälla som uppdaterar live betyder också att ni inte är begränsade till vilket datumintervall ni använder i rapporterna. Beroende på hur långt tillbaka datan sträcker sig kan du valfritt gå in och titta på det datumintervall som passar er. Det går även att jämföra perioder som t.ex. förgående år eller kvartal.

Anpassningsmöjligheter

Google Data Studio ger dig möjlighet att lägga till sidor, diagram och tabeller efter eget behov och preferenser. Du kan enkelt ändra färger på text och diagram samt ge dashboarden en unik känsla genom att lägga till företagslogotyp.

  • Du kan välja färdiga teman eller skapa ett anpassat tema baserat på dina egna preferenser. Du har också möjlighet att skapa ett tema från bilder om du är extra kreativ.
  • Du kan enkelt ändra layout på din dashboard dvs. storlek på sidan, grupperingar, linjering etc.
  • Data Studio har ett brett utbud av diagram och visualiseringar att arbeta med. Ett tips är att börja med enkla stapel- eller linjediagram så att du förstår grunderna.

Learn by doing

Google Data Studio är mycket learn by doing. Börja med att koppla er datakälla (Google Analytics fungerar utmärkt) och börja sedan experimentera med dom olika diagrammen för att komma igång. Behöver ni hjälp så tveka inte att kontakta oss! Vi brinner för datadrivet arbete och jobbar med visualisering åt flera av våra kunder.

Vill du utbilda dig inom Google Data Studio?

google laptop

Vi lär dig allt du behöver veta om Google Data Studio

I Google Data Studio kan ni skapa dashboards och rapporter för att följa upp följa upp er digitala närvaro. Detta görs genom att kombinera data från olika datakällor för digital analys och visualisera dem som interaktiva diagram och tabeller.

Behöver du veta mer?

Ibland är det bra att diskutera igenom och förklara förutsättningar, behov och krav. Nu har du möjlighet att bli uppringd av en av Avantimes experter. Ett första samtal är alltid kostnadsfritt.

coffee conversation

Få offert Google Data Studio

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så återkommer vi med en offert, eller hör av dig om du har frågor. Vi svarar så fort vi kan.


    Vi berättar gärna mer!

    Charlotte Nobel

    Head of Sales & Marketing

    charlotte.nobel@avantime.se +46 735 120 202

    Nathalie Sarenfält

    Performance Marketing Specialist & Web Analyst

    nathalie.sarenfalt@avantime.se