Marketing automation
Med hjälp av verktyget kan du öka kännedomen av ditt varumärke, sälja fler produkter och öka lojaliteten gentemot…
Facebook erbjuder sidadministratörer statistik för om och hur användare interagerar med en sida och dess inlägg. Denna inbyggda statistiktjänst kallas för Facebook Page Insights, där man lättare kan hitta och tolka relevant Facebook-statistik. Facebook har delat in all data i tydliga flikar för att snabbt svara på frågor gällande sidan som helhet, inläggen och vem som ser eller interagerar med dina inlägg.
Lär dig mer om detta och mer i Avantimes Grundkurs i Facebook Business Manager.
Direkt när du kommer in på statistikdelen för din sida kommer du till översikten som presenterar den mest grundläggande statistiken för de senaste sju dagarna.
Se hur utvecklingen är för sidans gilla-markeringar, hur många Facebook-användare som har sett dina inlägg och hur de interagerat med dem. Med interaktion avses här alltså likes, delningar, kommentarer och klick på inlägget, det vill säga på ett foto, länk eller liknande.
När är din målgrupp aktiv? Denna fråga har många redaktörer ställt sig när man diskuterat vilka tider på dygnet som det är bäst att publicera för att få största möjliga spridning. Under Inlägg-fliken finns även all statistik för varje enskilt inlägg.
Se hur många användare som haft inlägget i sitt flöde, hur många som gillade, kommenterade etc. och passa på att betala lite och ”Marknadsför” ett inlägg som du tycker borde få större uppmärksamhet. Om du dessutom klickar på ett inlägg så får du ännu mer detaljerad information om var alla kommentarer, likes etc. kom ifrån.
Det är svårt, om inte omöjligt, att vara en helt anonym användare och många förser Facebook och dess annonsörer med uppgifter som varierar från var man bor, vilka filmer man gillar och var man brukar dricka sin fredagsöl.
Varje profil har alltså mycket information knutit till sig och Insights har hjälpt oss sidansvariga en bit på vägen när det gäller att förstå vilka intressenter vår sida har genom att segmentera och samla olika målgrupper.
Under fliken ”Personer” finns din målgrupp, personer du når ut till och personer som interagerat med dina inlägg nedbrutet i kön och ålder.
Det är onekligen bra med tydligare och mer detaljerad statistik om vad som händer på Facebook-sidan, men kom ihåg att vad som händer på Facebook bara är halva sanningen.
Ett inlägg kan få 500 likes och stor exponering men lite trafik till din webbplats, eller få likes men trafik som konverterar i form av exempelvis köp. Självklart är stor exponering positiv eftersom det bygger varumärket, men det är viktigt att kunna omvandla intresset till reell affärsnytta. Det kan man göra genom att slussa in till din sida och sedan följa deras beteende där.
Kruxet är att i ditt webbstatistiksystem så kan du bara se att facebook.com är källan för ett besök, inte vilket faktiskt inlägg som besökaren har klickat på. Denna statistik måste man få för att kunna göra en korrekt analys av vilken sorts innehåll som genererat besök till webbplatsen, och inte minst vad som konverterar.
Det man då måste göra, och som jag tidigare skrivit om, är att ”tagga” varje inlägg för att se vad besökare som kom från en specifik länk på din Facebook-sida faktiskt gör på din webbplats. Ta rundturen och se vilken statistik som kan hjälpa just er att få en populärare Facebook-sida.
När uppdateringen iOS 14.5 gick live gjorde Apple ändringar i hur plattformar som Facebook kan ta emot och använda dataspårning.Är du osäker på hur uppdateringen kommer drabba dig eller vad du ska göra innan det är för sent? Läs mer om hur uppdateringen påverkar er annonsering på Facebook.
Visste du att vi har en utbildning i sociala medier och varumärkesstrategi? Efter att ha gått vår utbildning kommer du aktivt kunna arbeta med ditt företags eller dina egna sociala medier, och koppla ihop detta ur ett varumärkesperspektiv.
Vi berättar gärna mer!