Matomo Analytics Byrå

Avantimes Matomo Analytics-experter hjälper dig

Avantime är experter på Matomo Analytics. Våra konsulter har arbetat med Matomo Analytics sedan lång tid tillbaka då det fortfarande hette Piwik. Vi jobbar också parallellt med flera andra andra webbstatistiksystem så webbanalys är vår ”hemmaplan”.

Vi älskar ”under-huven”-arbetet och hjälper våra kunder att göra det svåra enkelt. Som Matomo Analytics byrå arbetar vi dagligen med att analysera och ta fram insikter som man sedan kan agera på.

Vi är en byrå som man kan lita på. Vi svarar snabbt och förser dig med det du behöver. Vill du också ha hjälp med Matomo analytics, hör av dig till oss!

Avantime – din Matomo Analytics byrå

Några anledningar till varför du ska anlita Avantime som din Matomo Analytics byrå:

  • Avantimes konsulter älskar under-huven arbetet i Matomo Analytics och har en unik kompetens att snabbt översätta verksamhetens behov till praktiska lösningar.
  • Avantimes konsulter har arbetat med Matomo Analytics sedan många år tillbaka då det fortfarande hette Piwik. Vi har dessutom arbetat med olika webbstatistiksystem sedan Avantime grundades 2003.
  • Alltid snabb och pedagogisk hjälp på allehanda frågor kring Matomo Analytics.
  • Avantimes konsulter som är vana med att arbeta med alla typer av roller, från redaktörer och driftspersonal till chefer på C-level nivå.
  • Smidiga samarbetsformer som anpassas efter dina behov.

Matomo Analytics liknar Google Analytics-versionen Universal Analytics

Om man är bekant med den äldre versionen av Google Analytics så känner man igen sig i Matomo Analytics. Gränsnittet, rapporterna och benämningar liknar de i Google Analytics versionen Universal Analytics

I Google Analytics/Universal Analytics finns många färdiga rapporter (ca 120 rapporter). Grundversionen i Matomo Analytics har färre. Många som ”bara” har grundversionen av Matomo Analytics saknar snabbt många av de mer avancerade rapporterna i Google Analytics.

Grundversionen av Matomo Analytics är gratis, medan mer avancerade delar säljs som tillägg/plugins mot en licensavgift. Man kan säga att man får välja/köpa till de som man behöver.

Avantime arbetar också med utbildning inom webbanalys. Lär dig allt du behöver veta om Matomo på vår Matomo kurs!

Matomo har mycket att erbjuda

Matomo Analytics samlar in interaktioner på samma sätt som många andra webbstatistiksystem som till exempel Google Analytics, med hjälp av kod på er webbplats. Men utöver det kan Matomo även presentera data från er webbservers loggar.

Vad är då skillnaden? Besökaren kan spärra att Matomo körs i deras webbläsare, men inte det som sparas i webbservers loggar. I webbserverens loggar fångas alla anrop upp till webbserver, vilket gör att ni kan få en verkligare bild av hur trafiken på webbplatsen är.

Eftersom Matomo är öppen-källkod kan vem som helst vidareutveckla det. Precis som i webbpubliceringssystemet WordPress så har Matomo plug-ins som utökar olika aspekter av verktyget. I likhet till WordPress så finns det plug-in:s som man betalar licensavgifter för. Det finns också plug-in som ersätter vissa andra typer av webbanalysverktyg så som exempelvis Hotjar.

Vill du utbilda dig inom Matomo Analytics?

Vi lär dig allt du behöver veta om Matomo Analytics

Exempel på arbetsmoment i vår grundkurs i Matomo Analytics:

  • Vilka rapporter finns i Matomo Analytics och vad man får ut av dem?
  • Vilka tillägg finns och vad använder man dessa till?
  • Begrepp som du måste kunna. Vi lär oss definitioner och hur du ska använda dem i praktiken.
  • Innehållsoptimering via Matomo Analytics. Vilka rapporter finns och hur använder man dem på bästa sätt?
  • Trafikkällor och kampanjarbete via Matomo Analytics. Uppföljning av olika kanaler/kampanjer. Mätning av både respons och konvertering.
  • Uppsättning och betydelsen av mål i Matomo Analytics. Hur läser man av mål och hur jobbar man med konverteringsoptimering?
  • Tillämpad mätning, mätning av händelser/funktioner som inte är standard i Matomo Analytics.

Matomo Analytics Byrå

Ibland är det bra att diskutera igenom och förklara förutsättningar, behov och krav. Nu har du möjlighet att bli uppringd av en av Avantimes experter på Matomo Analytics. Ett första samtal är alltid kostnadsfritt.

coffee conversation

Få kostnadsfri offert

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så återkommer vi med en offert, eller hör av dig om du har frågor. Vi svarar så fort vi kan.


    Vi berättar gärna mer!

    Erik Nettelbrandt

    Head of Performance

    +46 734 031 121 erik.nettelbrandt@avantime.se

    Philip Åkerbäck

    Digital Marketer

    +46 722 852 836 philip.akerback@avantime.se