Skip links

Google Analytics Byrå

Google Analytics

Google Analytics byrå

Avantime är experter på Google Analytics. Våra konsulter har arbetat med Google Analytics sedan det lanserades och dessförinnan med flera andra webbstatistiksystem.

Vi arbetar även med många andra system som kretsar kring Google Analytics som till exempel Google Tag Manager, Google Ads, Google Data Studio och Google Optimize.

Vi älskar ”under-huven” arbetet och hjälper våra kunder att göra det svåra enkelt. Som Google Analytics byrå arbetar vi dagligen med att analysera och ta fram insikter som man sedan kan agera på.

Vi är en byrå som man kan lita på. Vi svarar snabbt och förser dig med det du behöver. Vill du också ha hjälp, hör av dig till oss!

Avantime – din Google Analytics byrå

Några anledningar till varför du ska anlita Avantime som din Google Analytics byrå:

  • Avantimes konsulter älskar under-huven arbetet i Google Analytics och har en unik kompetens att snabbt översätta verksamhetens behov till praktiska lösningar.
  • Avantimes konsulter har arbetat med Google Analytics sedan det lanserades. Vi kan systemets olika versioner (till exempel de senaste Universal Analytics och Google Analytics 4, GA4) och dess både för- och nackdelar.
  • Alltid snabb och pedagogisk hjälp på allehanda frågor.
  • Avantimes konsulter som är vana med att arbeta med alla typer av roller, från redaktörer och driftspersonal till chefer på C-level nivå.
  • Smidiga samarbetsformer som anpassas efter dina behov.

Support, råd och utbildningar i Google Analytics

Google erbjuder ingen support kring Google Analytics för de som använder  standardversionen av systemet. I många länder kan man köpa en betalversion, där bland annat support ingår (med årlig prislapp runt 100 000 $).

För de som inte har råd med den typen av licensavgifter kan man vända sig till oberoende konsulter. Avantimes certifierade Google Analytics-experter hjälper många uppdragsgivare med allt från användarsupport till att implementera Google Analytics.

Vidare hjälper Avantime till med att definiera nyckeltal/KPI:er och hur man kan arbeta vidare med webbanalys och Google Analytics för att förbättra både webbplatsens innehåll och struktur och olika trafikdrivande aktiviteter som e-postmarknadsföring/marketing automationsociala medier (SMM)banners/displaymarknadsföring, affiliatesystem, länksamarbeten, sökordsmarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO).

Avantime erbjuder även kurser och utbildningar i Google Analytics för att till exempel lära sig hur man hittar runt i verktyget, olika funktioner, hur man skapar, tolkar och arbetar med rapporter med mera. Vi erbjuder både öppna kurser och anpassade kurser samt grundkurseravancerade kurser och workshops inom specifika områden. Läs mer på googleanalyticsutbildning.se.

Anpassningar i Google Analytics

Det finns en massa funktioner och rapporter som kommer med ”out-of-the-box” i Google Analytics. Man kommer långt med dessa rapporter men det finns ännu mer guld att ösa ur när man anpassar Google Analytics efter din webbplats och din verksamhet.

Exempel på funktioner/rapporter där vi ofta hjälper till med anpassningar/extra mätningar:

  • Intern sökmotor
  • Nedladdade filer (till exempel pdf eller word dokument)
  • Utgående länkar (länkar från din domän till andra webbplatser)
  • Felhantering (se hur välbesökt din felhanteringssida är (404 fel) och vilka länkar som är fel)
  • Information om vad respektive besökande organisation gör (leadsgenerering)
  • E-postlänkar
  • Dela/gilla funktioner till sociala medier
  • Specifik data som författare, taggar, kategorier, sidtyp, inloggning etc.
Avantime hjälper er att kartlägga vilka anpassningar som krävs, tar fram en teknisk lösning och implementerar den, samt verifierar den insamlade datan.
När insamlingen väl är igång hjälper vi våra uppdragsgivare med att tolka informationen, identifiera åtgärder och optimera webbplatsen och trafikdrivande insatser.

Kurser i Google Analytics

Vi lär dig allt du behöver veta om Google Analytics

Exempel på arbetsmoment i vår grundkurs i Google Analytics:

  • Vilka rapporter som finns och vad man får ut av dem
  • Uppföljning av trafikdrivande aktiviteter som kampanjer och sociala medier
  • Uppsättning och betydelsen av mål i Google Analytics
  • Integration med och uppföljning av Google Ads, Google Adsense, Google Search Console, Sociala medier, Nyhetsbrev och andra trafikkällor
  • Hur man använder avancerade segment
  • Tillämpad mätning, mätning av händelser/funktioner som inte är standard i Google Analytics
Google Analytics

Google Analytics Byrå

Ibland är det bra att diskutera igenom och förklara förutsättningar, behov och krav. Nu har du möjlighet att bli uppringd av en av Avantimes experter på Google Analytics. Ett första samtal är alltid kostnadsfritt.

Vill du veta mer om Avantime som Google Analytics Byrå?

KONTAKTA OSS

Erik Nettelbrandt

HEAD OF PERFORMANCE

erik.nettelbrandt@avantime.se
+46 73 403 11 21

Simon Hertzberg

DIGITAL MARKETING EXPERT

simon.hertzberg@avantime.se
+46 72 33 55 362