Skillnaden mellan unika besökare, besök och sidvisningar

Tre viktiga begrepp

Vi har märkt att det framförallt är tre olika begrepp som man som webbanalytiker ofta slänger sig med, men som är svåra att komma ihåg och hålla isär ifall man inte arbetar med det kontinuerligt. Problemet är att förstå skillnaden mellan unika besökare (nämns ibland bara som besökare), besök och sidvisningar. Vi kommer förklara dessa begrepp så enkelt som möjligt.

Begrepp som besökare, besök och sidvisningar är bara några av de definitioner som du behöver kunna som webbanalytiker och/eller tolkare av webbstatsitik/rapporter. Avantime erbjuder flera utbildningar där man lär sig detta, till exempel Gundkurs i Google Analytics eller Kurs Matomo Analytics.

google ads statistik

Unika besökare

Mätningen för webbstatistiksystem som Matomo AnalyticsAdobe Analytics eller Google Analytics sker bland annat genom cookies.

Dessa sätts i webbläsarna när man besöker en viss webbplats och används bland annat för att identifiera nya och återkommande användare, och vad de gör på webbplatsen. När du besöker en webbplats med mätning kollar den om du har cookien. Har du det så räknas du som en återkommande besökare, i annat fall sätts en ny cookie och du räknas som en ny unik besökare.

Något förenklat kan man alltså säga att en cookie=en unik besökare. Unika besökare i själva verket inte handlar om unika personer, utan snarare om unika webbläsare där man ska ha i åtanke att cookies kan raderas. Om du inte har någon cookie kommer webbstatistiksystemet inte känna igen dig och en ny cookie kommer att sättas, vilket innebär att du blir en ny unik besökare även om du faktiskt har besökt hemsidan tidigare. Så det finns en felmarginal mellan unika besökare och faktiska unika personer, men det är trots allt det närmaste vi kommer med traditionell mätning.

Besök

En unik besökare kan återkomma till en webbplats flera gånger. Den kommer då fortsätta att vara samma unika besökare (webbstatistiksystemet känner igen cookien) men varje besök denne gör kommer att registreras enskilt. Ett besök börjar från och med det att en användare kommer till någon sida på webbplatsen till dess att man lämnar den eller är inaktiv i mer än 30 minuter. Du kan i teorin alltså ha uppe en webbplats i en flik en hel dag, men så fort du inte klickat dig vidare under 30 minuter så avslutas det påbörjade besöket. När du sedan öppnar fliken och klickar dig vidare igen så startas ett nytt besök trots att du inte stängt fliken och lämnat webbplatsen.

Sidvisningar

En sidvisning innebär egentligen, precis som namnet antyder, att en sida visats. Rent tekniskt innebär det att en sida, och därmed även webbstatistiksystemets script, laddas vilket möjliggör att datan kan skickas. För att summera så kan varje unik besökare alltså göra flera besök, och under varje besök skapa flera sidvisningar.

Kom igång med webbanalys

Att komma igång med webbanalys kan vara svårt. Många är osäkra på om de mäter rätt saker och på rätt sätt. Och vad betyder egentligen siffrorna? Att identifiera vilka problem och möjligheter en webbplats har är naturligtvis direkt avgörande för hur väl den presterar.

Avantimes erfarna webanalyskonsulter jobbar dagligen med att svara på dessa frågor, och du behöver hjälp med webbanalys eller mätning är du varmt välkommen att kontakta oss på Avantime för ett kostnadsfritt möte.

Vill du utbilda dig inom webbanalys?

Vi berättar gärna mer!

Charlotte Nobel

Head of Sales & Marketing

charlotte.nobel@avantime.se +46 735 120 202

Nathalie Sarenfält

Performance Marketing Specialist & Web Analyst

nathalie.sarenfalt@avantime.se