Skip links

WEBBANALYS

webbanalys

Google Analytics

Google Analytics är ett populärt webbstatistikverktyg som finns på svenska och många andra språk. Det är ett bra instegsverktyg för många som börjar med webbstatistik och webbanalys. Avantime arbetar dagligen med många olika webbstatistiksystem och hjälper våra uppdragsgivare att hitta ett statistikverktyg som passar just er organisations behov och plånbok. Google Analytics passar för de flesta organisationer och företag där man inte har några problem med att Google äger den insamlade informationen. Funktionsmässigt har verktyget liknande funktionalitet som i många konkurrerande system med ibland dryga licenskostnader.

Support, råd och stöd Google Analytics

Google erbjuder ingen support kring Google Analytics för standardversionen. I många länder kan man köpa en betalversion, där bland annat support ingår (med årlig prislapp runt 100 000 $. För de som inte har råd med det kan man vända sig till oberoende konsulter. Avantimes certifierade Google Analytics-experter hjälper många uppdragsgivare med allt från användarsupport till att implementera Google Analytics.

Vidare hjälper Avantime till med att definiera nyckeltal/KPI:er och hur man kan arbeta vidare med webbanalys och Google Analytics för att förbättra både webbplatsens innehåll och struktur och olika trafikdrivande aktiviteter som e-postmarknadsföring/marketing automation, sociala medier (SMM), banners/displaymarknadsföring, affiliatesystem, länksamarbeten, sökordsmarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO).

Avantime erbjuder även kurser och utbildningar i Google Analytics för att till exempel lära sig hur man hittar runt i verktyget, olika funktioner, hur man skapar, tolkar och arbetar med rapporter med mera. Vi erbjuder både öppna kurser och anpassade kurser samt grundkurseravancerade kurser och workshops inom specifika områden. Läs mer på googleanalyticsutbildning.se.

Kan jag fortsätta använda Google Analytics efter EU-domstolens beslut  (Schrems II)?

Många nöjda användare av Google Analytics har sedan EU-domstolens beslut i Schrems II domen behövt ställa sig frågan: Kan vi fortsätta använda Google Analytics eller bryter vi mot lagen då?

Det kortare svaret är: Ja, det kan ni. Men bara om ni inför vissa tekniska justeringar.

Läs mer här om de alternativ som står till buds och effekterna av respektive alternativ: EU-domstolens dom i det så kallade Schrems II-målet påverkar Google Analytics.

Läs mer här om bakgrunden till problemen: Måste vår organisation sluta använda Google Analytics på grund av domen i EU-domstolen?

Ingen licenskostnad

En stor fördel med statistikverktyget Google Analytics är att det är gratis. Google tjänar lejonparten av sina pengar på att sälja annonser via sitt annonssystem Google Ads. Google Analytics är därför integrerat med Google Ads så att ni kan se kampanjdata och trafikdata i samma gränssnitt och därmed möjliggöra optimering av era köpta sökordskampanjer.

Funktionalitet i Google Analytics

Google Analytics innehåller alla nödvändiga standardrapporter som till exempel mest besökta sidor, mest refererande webbplats, sökfraser från externa sökmotorer och teknikrapporter som till exempel använda operativsystem, webbläsare och skärmupplösning.

Denna typ av rapporter finns i princip i alla webbstatistiksystem och utgör kategorin ”standardrapporter”.  Det finns även mer avancerade funktioner som till exempel möjlighet att segmentera, skapa egna rapporter, rapporter för sociala medier, realtidsrapporter, flödesanalys etcetera.

Anpassning av Google Analytics

Det Google Analytics inte har som standard eller där det krävs anpassningar/kodning med hjälp av Google Tag Manager är till exempel nedanstående funktioner/statistikrapporter:

  • Intern sökmotor (beroende på hur din nuvarande fungerar)
  • Nedladdade filer (till exempel pdf eller word dokument)
  • Utgående länkar (länkar från din domän till andra webbplatser)
  • Felhantering (se hur välbesökt din felhanteringssida är (404 fel) och vilka länkar som är fel)
  • Information om vad respektive besökande organisation gör (leadsgenerering)
  • E-postlänkar
  • Dela/gilla funktioner till sociala medier
  • Specifik data som författare, taggar, kategorier, sidtyp, inloggning etc.

Avantime hjälper er att kartlägga vilka anpassningar som krävs, tar fram instruktioner till utvecklarna och verifierar den insamlade datan. När insamlingen väl är igång hjälper vi våra uppdragsgivare med att tolka informationen, identifiera åtgärder och optimera webbplatsen och trafikdrivande insataser.

Vill du veta mer om Team Performance?

KONTAKTA OSS

Erik Nettelbrandt

HEAD OF PERFORMANCE

erik.nettelbrandt@avantime.se

Philip Åkerbäck

DIGITAL MARKETER

philip.akerback@avantime.se